torsdag 7 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Mordet på Brodern

Summering
Guds frälsningsplan, 
Mordet på Brodern
 

Vi vet alla hur det gick, Judarna dödade Jesus. När Gud sände sin egen son för att frälsa världen så slog hans bröder ihjäl honom och att detta skulle hända visste Gud, det var därför han lade in den här berättelsen om Brödramordet som det 4:e Kapitlet. För att vi idag skulle se att han visste och att det ingick i hans plan.
 
Och t o m var det beviset på att Jesus verkligen var Messias, att han just fick lida och dö. För det skulle nämligen den verklige frälsaren, den verklige Messias göra. Och inte bara det utan som vi vet också uppstå, som den förste bland bröder.
 
Messias kom till Judarna men när han kom kände de inte igen honom, utan dömde honom till döden av avundsjuka och för uppror mot Gud. men han var ju Gud. Och inte bara det, utan det här lär oss något idag, Hur gör vi idag. Idag ska ju också Jesus komma, komma igen. Och ser vi honom, förstår vi vad som händer och som ska hända. Eller är vi som Judarna, vi är så låsta vid våra egna tolkningar av det vi läst att vi inte ser att vi är i den tiden, Och vi förstår inte Jesus och hans kommande.
 
Jesus hjälp oss!!! 

Vi behöver verkligen Jesus idag för det är en mycket allvarlig tid vi lever i och Jesus kommer när som helst.
 
Guds frälsningsplan 114, Avundsjuka blev Judarnas fall
 
Det är viktigt att inte vara Avundsjuk och vi ser här i vers 6 hur just det överväldigade Kain, alltså Judarna. Det tålde inte att Jesus var godkänd men inte deras sätt att utöva tron.
 
1 mos 4:6 <Trad:> Och Jashve sade till Kain: Varför är du arg och varför har ditt ansikte fallit ner.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sa till Kain: Varför är du för att genomborra och varför har du blivit en tyrann för andra.
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] sa till Kain: Varför är du upprörd och varför har du blivit en fallen personlighet [har du tappat masken].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-114-avundsjuka-blev.html
 
Guds frälsningsplan 115, Gud gav tid för bättring
 
Gud ger tid och möjlighet för bättring, omvändelse, förlåtelse. När man gjort fel finns möjligheten att komma tillbaka.
 
Men gör man inte det då kommer det hemska. Då kommer synden att ta över.
 
1 mos 4:6 <Trad:> Och Jashve sade till Kain: Varför är du arg och varför har ditt ansikte fallit ner.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sa till Kain: Varför är du för att genomborra och varför har du blivit en tyrann för andra.
| <Alt2:> Och Jesus [Jashve] sa till Kain: Varför är du upprörd och varför har du blivit en fallen personlighet [har du tappat masken].
1 mos 4:7 <Trad:> Men om du bättrar dig blir du accepterad, men om du inte bättrar dig öppnar det för synd och den ligger på lur och ve dig när du överväldigas av den och den härskar över dig.
| <Alt:> Men om du bättrar dig får du värdighet, och om du inte bättrar dig öppnar det för syndastraff och det ligger på lur och ve dig när du skall dricka av det, och du skall kastas ut genom det.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-115-gud-gav-tid-for.html
 
Guds frälsningsplan 117, Det var Judarna som fällde domen
 
Vi vet hur Judarna fångade in Jesus och dömde honom. Och vi ser här just det, Straffa kan också stå för ”att vara avundsjuk” men också ”besluta”, och ”hämnas” och det var det Judarna gjorde i det här sammanhanget. De dömde Jesus som en hämnd pgr sin avundsjuka.
 
1 mos 4:8 <Trad:> Och Kain sade till sin broder Abel när de var på fältet, och Kain straffade sin broder Abel och dödade honom.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] talade med sin broder Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad] och det skedde genom oskyldiggörandet [fullkomligheten] i Jesus [Jashve] i landet, och Kain var avundsjuk på Abel sin broder och dödade honom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-117-det-var-judarna.html
 
Guds frälsningsplan 118, Judarna dödade Jesus
 
Judarna inte bara dömde Jesus utan de tog också på sig beslutet att döda honom. Vi kan läsa det i Evangelierna hur Pontius Pilatus tvår sina hände och förklarar att Jesus är oskyldig medan Judarna tvingar fram att han dödas.
 
Judarna hade ju inte rätt att döma till döden, och därför var Pilatus den som formellt gjorde det, men vi ser i Evangelierna att det egentligen var Judarna som alltså drev fram även dödsdomen hos Pilatus.
 
Och här i Bibelns 4:e kapitel står just att Kain, alltså Judarna dödade Abel alltså Jesus.
 
1 mos 4:8 <Trad:> Och Kain sade till sin broder Abel när de var på fältet, och Kain straffade sin broder Abel och dödade honom.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] talade med sin broder Abel [ande fylld, fåraherde, dödad, föraktad] och det skedde genom oskyldiggörandet [fullkomligheten] i Jesus [Jashve] i landet, och Kain var avundsjuk på Abel sin broder och dödade honom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/05/guds-fralsningsplan-118-judarna-dodade.html
 
Guds frälsningsplan 119, Judarna förstod inte att Jesus var deras Bror
 
Jesus är Judarnas bror och vad det innebar för dem det insåg de inte.
 
1 mos 4:9 <Trad:> Och Jashve sade till Kain: Var är din broder Abel. Och han svarade: Jag har inte känt att jag skulle skydda min broder.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sade till Kain: Var är din broder Abel. Och han svarade: Jag hade inte förstånd att skydda min broder.
| <Alt2:> Och Jashve sade till Kain var är din broder Abel. Och han svarade: Han borde förstå mig, och låta mina sädesfält vara i fred.
1 mos 4:10 <Trad:> Och han sade: Vad har du gjort, rösten från din broders blod ropar till mig från marken.
| <Alt:> Och han sade: Vad har du gjort, din broder, min likes röst, ropar till mig från mänskligheten.
| <Alt2:> Och han sade: Var har du gjort. Dina ensamma vilddjurs tystade röst hörs ända till mig från marken.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-119-judarna-forstod.html
 
Karl Håkan
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar