måndag 18 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Noa och hans söner efter floden

Summering
Guds frälsningsplan, 
Noa och hans söner efter floden
 

Det finns många delar i Bibeln där man kan se antydningar till vad som ska komma och här i berättelsen om Noa och hans söner finns mycket av det som senare kom att hända genom historien med Judar och med Kristna.
 
Guds frälsningsplan 198, Guds symbol ger frälsning
 
Idag har andra tagit Regnbågen som sin symbol. Men det är inte det Gud talar om här utan här talar Gud som sin symbol. Den som kommer från honom och som ger frälsning.
 
Guds symbol kommer från himlen. Himlen är Guds boning och det visar just att det är från Gud som denna symbol kommer. Och det är hans löfte om räddning. Om Frälsning som ligger i den.
 
1 mos 9:8 Och Gud talade till Noa [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] och hans söner [barn, lärjungar], han sade till dem:
1 mos 9:9 Och se jag upprättar mitt förbund [sammanslutning, mat] med [för] er och med er avkomma [säd, arm, kraft] efter er.
1 mos 9:10 <Trad:> Och alla levande djur som är med er fåglar, boskapsdjur och alla er marks djur, från alla de som gick ut ur arken, för alla djur på marken.
| <Alt:> Och all levande ande som är med er genom det strålande, in genom överflödet, och genom att mätta er, den fasta grundens liv, för att sörja för de som gick ut ur arken, för att ta hand om [mätta] det levande på den fasta grunden.
1 mos 9:11 <Trad:> Och jag upprättar mitt förbund med er, att inte åter igen döda alla varelser med störtfloden med vatten och att det inte skall åter igen bli en syndaflod som fördärvar jorden [landet].
| <Alt:> Och jag förverkligar min mat åt er och inte tjänare som sörjer för människor från matlagret med vad som helst, och det skall inte bli tjänare från massan som förstör den fasta grunden.
1 mos 9:12 | <Trad:> Och Gud sade: Detta är tecknet på förbundet som jag ger mellan mig och mellan er och mellan alla levande varelser som tillhör er för generationer i evighet.
| <Alt:> Och Gud sade: Här är samtyckandet till försörjningen [klargörandet] som jag ger, min visdom och er visdom och visdomen hos en försörjd [omhändertagen] levande ande som är er, för generationer i det fördolda [evighet].
1 mos 9:13 | <Trad:> Min båge har jag satt i skyn och det skall vara till förbundets tecken mellan mig och mellan jorden.
| <Alt:> Min bågskytt har jag satt över svartkonsten [trollkonstnärerna] och han är min visdoms förbunds bevis och den fasta grundens visdom.
| < Alt2:> Den jag har fångat har jag satt över dunklet [svartkonsten] och han skall komma som min föda [till min högtidssamling], min visdom och den fasta grundens [jordens] visdom.
1 mos 9:14 | <Trad:> Och när de mörka molnen är över jorden, och bågen syns i molnen.
| <Alt:> Och är svartkonstens konstnärer på den fasta grunden [jorden] och bågskytten [den infångade] uppenbarar sig över svartkonsten.
1 mos 9:15 <Trad:> Då minns jag mitt förbund som är mellan mig och mellan er och mellan alla varelser som andas, i allt kött, så att det inte igen blir något vatten med en störtflod, till fördärv för allt kött.
| <Alt:> Då är det min pojke [man] min föda som är min visdom och er visdom och all levande andes visdom, i allt evangelium, så att det inte igen blir vem som helst, en lagervara, till fördärv för allt evangelium.
1 mos 9:16 <Trad:> Och är bågen i skyn då ser jag den och påminns om det eviga förbundet mellan Gud och mellan alla levande varelser, i allt kött, som är på jorden.
| <Alt:> Och när bågskytten [den insnärjde, den infångade] är i dunklet, då ser jag pojken [mannen], den eviga födan, Guds vishet och all levande andes vishet i evangeliet, som är på den fasta grunden [på jorden, i landet].
1 mos 9:17 <Trad:> Och Gud sade till Noa: Detta är förbundets tecken som jag låtit sätta upp mellan mig och mellan allt kött som är på jorden [i landet].
| <Alt:> Och Gud sade till Herren [Noa]: Detta är födan som skall komma som jag låtit stå upp, min visdom och evangeliets försörjande visdom, honom som är den fasta grundens offer.
| <Alt2:> Och Gud sade till Noa: Detta är den högtidssamlingen som skall komma, som jag gjort, min visdom och visdomen i evangeliets föda på jorden.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-198-guds-symbol-ger.html
 
Guds frälsningsplan 199, Är Noas söners namn Profetiska
 
Noa hade tre söner. Är det här en del av profetian. Ja man kan leka med tanken och då finner man att det finns intressanta kopplingar mellan namnen betydelser och det som hänt historiskt.
 
1 mos 9:18 <Trad:> Och Noas söner som gick ut från Arken var Sem och Ham och Jafet och Ham var far till Kanan.
| <Alt:> Och Herrens [Noas] söner, som gick ut från arken var Sem [den kallade] och Ham [värme, svärfar] och Jafet [expanderar, för vilse] och Ham var far till Kanan [ödmjukad, kuvad].
1 mos 9:19 <Trad:> Dessa 3 var Noas söner och från dessa spred man sig över hela jorden [landet].
| <Alt:> Guds 3 ledare var resultaten och från Gud spred man sig över hela jorden.
| <Alt2:> Guds 3 var Noa [vilans, ledarens] söner och från Gud krossade man hela den fasta grunden.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-199-ar-noas-soners.html
 
Guds frälsningsplan 200, Jesus firar segern med sin församling
 
Här kan vi i den alternativ översättningen läsa, att Noa, alltså Jesus, har offrat sig och han tillsätter arbetare i sin vingård. Vilka är det, Jo det är vi som är hans lärjungar, Vi arbetar för Jesus i hans vingård så att skörden blir stor, och det är ett välsignat arbete precis som Vin på den tiden stod för glädje.
 
Och i näste vers kan vi läsa om hur Jesus uppenbarar sig i det heliga. Han är där och vi är hans tjänare som alltså sköter hans vingård.
 
1 mos 9:20 <Trad:> Och Noa stannade på marken och han planterade en vingård.
| <Alt:> Och Noa [Herren, vilan, ledaren] blev mänsklighetens sårade och tillsatte vingårdsarbetare.
1 mos 9:21 <Trad:> Och han drack av vinet och han blev drucken och han var naken inne i sitt tält.
| <Alt:> Och han blev utplånad för festen och han blev belönad och han var uppenbarad, mitt inne i sitt tabernakel [tält, hem].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-200-jesus-firar.html
 
Guds frälsningsplan 201, Den första Kristna församlingen förde ordet vidare
 
Här kan vi gå vidare med den profetiska tolkningen av de tre sönerna. Var Ham den första kristna församlingen, den Judiska som trodde på Jesus. Då stämmer det för det var för dem Jesus visade sig, allt uppenbarades och det var de som sedan förde det vidare, både till de Judetroende som redan fanns där, alltså motsvarande Sem, och till Jafet, representant för de hednakristna församlingarna.
 
1 mos 9:22 <Trad:> Och Ham fader till Kanaan, såg sin faders nakenhet och han berättade det för sina 2 bröder som var utanför.
| <Alt:> Och Ham [värme] fader till Kanaan [ödmjuk, handelsman], lydde sin faders visdom och han förkunnade den för sina 2 bröder på utsidan [utomhus].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/blog-post.html
 
Guds frälsningsplan 202, Den sanna uppenbarelsen av Jesus försvann
 
Vi kan här läsa om hur Sem alltså Judendomen och Jafet alltså den Hedna kristna kyrkan täckte övar Noa. Den sanna uppenbarelsen av Jesus blev övertäckt.
 
1 mos 9:23 <Trad:> Och Sem och Jafet tog en mantel och lade på sina skuldror och de gick baklänges och täckte över sin nakne fader utan att titta.
| <Alt:> Och Sem [den kallade] och Jafet [han som expanderar, han har rymlig moral] tog Guds namn och satte på sitt Tabernakel [tält] och båda gick baklänges och dolde sin faders vishet, inte bara hans uppenbarelse.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-202-den-sanna.html
 
Guds frälsningsplan 203, De Hednakristna blev till välsignelse för Jesus
 
I vers 24 är den alternativa översättningen mest intressant och där kan vi läsa att Jesus uppstod. Alltså Noa stod upp från förintelsen, och då blev den yngste sonen alltså Jafet till välsignelse.
 
Det var genom Hedningarna som Jesus och hans budskap skulle komma ut.
 
1 mos 9:24 <Trad:> Och Noa vaknade från sin berusning och fick veta vad han minste son hade gjort mot honom.
| <Alt:> Och Noa stod upp från sin förintelse [förtryck] och han erkände den välsignelse [sanning] hans yngste son hade blivit [gjort] för honom.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-203-de-hednakristna.html
 
 
Guds frälsningsplan 204, Judarna ska sprida Evangelium i 1000 års riket
 
Kanan är slav och Kanan är Hams son, Ham som hade sett Jesus i sin fulla uppenbarelse. Och Ham var den första judekristna församlingen. Och då måste Kanan vara det som kom efter den Judekristna församlingen, nämligen en fortsättning av det Judiska, och att Kanan var slav står för den förskingring som Judarna hamnade i när de förkastade Jesus.
 
Och läser vi sedan i den alternativa översättningen så ser vi hur det sedan ska gå. Jesu fulla uppenbarelse skall åter komma till det Judiska folket och det ska bli till välsignelse för oss.
 
1 mos 9:25 <Trad:> Och han sade: Förbannad är Kanaan, en slavars slav skall han bli för sina bröder.
| <Alt:> Och han sade: Nakenheten [Glöden, Berget] är hos Kanaan [den ödmjukade, den besegrade] en tjänarnas fullkomliggörare [komplettering, förändring] är han för sina bröder.
1 mos 9:26 <Trad:> Och han sade välsignad är Jesus [Jashve], Sems Gud och må Kanaan vara hans slav.
| <Alt:> Och han sade: Välsignad är Jesus [Jashve], mitt Gudanamn, och Kanaan må vara den som gör verket, hans folk.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-204-judarna-ska.html
 
 
Guds frälsningsplan 205, Jesus är Judarnas Gud i 1000 års riket
 
Det är Jesus som är Judarnas Gud i 1000 års riket och de ska vara hans tjänare. Det är den betydelsen man kan lägga in i vers 26: Välsignad är Jesus Sems Gud, och må Kanan vara hans slav.
 
Alltså de Juletroende har tagit emot Jesus och Kanan han som står för den Judekristna församlingen är Jesu tjänare.
 
1 mos 9:26 <Trad:> Och han sade välsignad är Jesus [Jashve], Sems Gud och må Kanaan vara hans slav.
| <Alt:> Och han sade: Välsignad är Jesus [Jashve], mitt Gudanamn, och Kanaan må vara den som gör verket, hans folk.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-205-jesus-ar.html
 
Guds frälsningsplan 206, I 1000 års riket ska Judar och Kristna vara ett
 
De Hedna kristna ska vara tillsammans med Judarna och den Judekristna församlingen ska tjäna Jesus tillsammans med dem.
 
Det är det vi kan läsa ut av vers 27 Sem är ju de Judetroende som alltså blivit frälsta och Jafet står för de Kristna Hedningarna. Och Kanan är de som vi idag ser i de Messiastroende. Så här har vi bilden inför 1000 ¨års riket. Så här kommer det att bli.
 
1 mos 9:27 <Trad:> Gud ska utvidga Jafet och han må bo i Sems tält, och må Kanaan var slav åt dem.
| <Alt:> Gud övertygar Jafet och han ska bo i mitt namns Tabernakel, och Kanaan [den ödmjukade] skall vara den som gör verket, hans folk.
| <Alt2:> Gud öppnar för Jafet och han skall bo i mitt namns boning och Kanaan [den knäböjde] skall vara den som har gjort verket för dem.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/08/guds-fralsningsplan-206-i-1000-ars.html
 
Karl Håkan
 

 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar