lördag 9 oktober 2021

Summering Guds frälsningsplan, Straffet blev fördrivning från landet

Summering
Guds frälsningsplan,
Straffet blev fördrivning från landet
 

Judarna blev fördrivna från sitt land som straff för att de dödade Jesus, och här i 1 Mos 4 ser vi hur Kain blir fördriven från sitt land för att han dödade Abel.
 
Och liksom Judarna som levt som folk ända till idag, något ovanligt för fördrivna folk så fick Kain ett tecken av Gud att han inte skulle bli dödad.
 
Vi kan alltså se hur det som hände Judarna också finns här med Kain.
 
Och i slutet av berättelsen hittar vi något mycket intressant. Lemek på slutet är samma namn som finns på slutet i släkttavlan efter SET, ersättaren för Abel. Lemek med omkastade bokstäver i början blev Melek och det betyder Kung på Hebreiska. Vi ser alltså att både Judarnas och de Kristnas släkttavlor här sluter med Kungen och det är naturligtvis Jesus. Och det är det vi går och väntar på idag.
 
 
Guds frälsningsplan 120, Judarna blev fördrivna som straff
 
Redan här har vi alltså profetian att Judarna ska bli fördrivna och flyktingar på Jorden. Och vi vet att efter Templets förstörelse så började förföljelsen och fördrivningen av Judar.
 
Och Israels land blev förbannat, det skulle inte längre försörja Judarna.
 
1 mos 4:11 <Trad:> Och nu förbannar jag marken som öppnat sin mun för att ta emot din broders blod från din hand.
| <Alt:> Och nu häller jag mitt vatten över henne från mänskligheten, som sprider ut sin läras ord, din broders like, på grund av dig.
| <Alt2> Och nu fördärvar jag överskjutande mark som utbredde sin kant, du erhöll lika del som din bror, för dit bruk.
1 mos 4:12 <Trad:> För när du arbetar med marken skall den inte längre ge säd som den tidigare har producerat åt dig, du skall bli flykting och kringvandrande på jorden.
| <Alt:> För du skall arbeta med mänskligheten, du skall inte ha ett slut, hon skall ge fasthet åt dig, borttagen men ett berg skall du bli på den fasta grunden [jorden].
| <Alt2:> För du skall arbeta med marken, inte förstöra, det skall ge fasthet åt dig, i det förtryck och ostabilitet det blir i landet.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-120-judarna-blev.html
 
Guds frälsningsplan 121, Förföljelse och dödande av Judar genom historien
 
Judarna fick känna på, genom historien, hur stort deras brott varit. Man minns hur man förr ansåg att alla judar var skyldiga till Jesu död, fast de som lever nu inte har något med det att göra.
 
Och vi ser här hur Kain, som symbol för Judarna, känner att alla som ser honom kommer att döda honom. Och frågan uppstår kommer Judarna att överleva som folk.
 
1 mos 4:13 Och Kain svarade Jesus [Jashve]: Min synd [missgärning] är för stor att förlåtas [glömmas].
1 mos 4:14 <Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
| <Alt:> Se, du har idag fördrivit [gjort] mig, på grund av mänsklighetens närvaros överträdelser och din närvaro. Jag kommer att förtalas och blir flykting [borttagen] och det sker att alla som finner mig kommer att döda mig.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-121-forfoljelse-och_01138840362.html
 
Guds frälsningsplan 122, Judarna har överlevt trotts förskingringen och förföljelsen
 
Här kan vi se det i Bibelordet, Judarna skulle överleva. Och vi kan idag också se det i verkligheten. Mot alla odds under nära 2000 år i förskingring och förföljelse finns Judarna kvar, och vi ser dem t o m återvända idag till sitt land igen.
 
1 mos 4:15 <Trad:> Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] sade till honom: Det är ordnat för varje Kain dödare skall fullständigt uppstå, och det är Jesu [Jashves] kommande för att jag var föraktad [hade rinnande sår] och deras nederlag är i honom, hela hans familj.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-122-judarna-har.html
 
Guds frälsningsplan 123, Orsaken var att Judarna tappade den sanna Gudstron
 
Judarna lämnade sin Gud, tappade den sanna tron, och de gjorde inte längre som Gud ville. Och då kunde den Onde vrida deras sinne så att det gjorde det som var ont. Och de fick som straff lämna sitt land och bli flyktingar ut över hela världen.
 
1 mos 4:16 <Trad:> Och Kain vandrade bort från Jashve och bosatte sig i landet, han utvandrade öster ut från Eden.
| <Alt:> Och Kain [spjut, upphöjd, åkerman, avunds sjuk] för [förs] ut från det som tillhör Jesus [Jashve] och han skall återvända [återvände] till [på] den fasta grunden [marken], han tar [tog] bort det som var före Eden [ljuvlighet, det eviga, församling].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-123-orsaken-var-att.html
 
Guds frälsningsplan 124, Listan med Kains söner beskriver Judarnas historia
 
Det är intressant att läsa betydelserna av namnen på Kains söner. Judiska namn har ofta betydelser som innehåller ett budskap. Och det kan vi se här också.
 
1 mos 4:17 Och Kain var tillsammans med sin hustru [kvinna] och hon blev havande och hon födde Hanok [tränad, nybörjare, initierad, ditt läger, din vila, din nåd] och han byggde en stad och han kallade stadens namn som sin sons namn Hanok.
1 mos 4:18 Och åt Hanok föddes Irad [flykting, vildåsnan] och åt Irad föddes Mehujael [Guds motor, Guds murbräcka; från Guds liv, Guds återupplivade] och åt Mehujael föddes Metusael [av Guds visdom, från Guds verk, av Guds ämne, Guds man, bönens man, dödsrikets man, den begravde mannen] och åt Metusael föddes Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-124-listan-med.html
 
Guds frälsningsplan 125, Lemek finns både i Sets och Kains släkttavla
 
Set, som vi kommer till, hade också en släkttavla, och han härstammar också från Adam. Gud låter Set födas, som men ny gren, för att det gick så galet med Kain och Abel. Och tittar man på Sets släkttavla kan man se det som den Kristna kyrkan genom tiderna.
 
Men det som är intressant är att Lemek dyker upp i båda släkttavlorna på slutet. Alltså både i Kains släkttavla som ju är Judarnas och i Sets släkttavla som är de Kristnas.
 
Gud säger alltså att till slut ska säcken knytas ihop och alla både de Kristna och Judarna ska bli frälsta och höra ihop.
 
1 mos 4:19 Och Lemek tog sig två hustrur [kvinnor] den första hette Ada [prydnad, smycke, gå förbi, hon den gamla, vittnet, oren] och den andra hette Silla [sångerskan, kokerskan, skuggan, skydd, avgrunden].
1 mos 4:20 Och Ada födde Jabal [ledaren, bäraren, den fallne, han med utväxten], han blev far till de som bor [återvänder, avviker, uthärdar] i tält [till tabernaklet, skinande klart] och har boskap [ett land, mark, egendom].
1 mos 4:21 Och hans bror Jubal [trumpetaren, floden, strömmen] han blev fader till alla som hanterar stränginstrument [harpa, knäppande] och blåsinstrument [andande, älskande].
1 mos 4:22 Och också Silla [sångerskan, kokerskan, skuggan, skydd, avgrunden] födde, smeden [handledaren, den skarpe, den som skärper] Tubal - Kain [upprättelsens flöde, spjutets ström, upprättelsens basun, avundsjukans förvirring] som tillverkade allt av koppar [mässing] och järn. Och syster till Tubal - Kain var Naama [trivsam, behaglig, skönhet, fantastisk].
1 mos 4:23 <Trad:> Och Lemek sade till sina hustrur: Ada och Silla hör min röst Lemeks hustrur, lyssna till mitt tal, för en man dödar jag för mitt sår och en pojke för att jag blev skadad.
| <Alt:> Och Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför] sade till sina hustrur Ada och Silla: Hör mina ord om Lemeks skulder [problem], lyssna till mitt tal, för det är om en människa, jag har dött på grund av mina sår och han föds, på grund av min gemenskap.
1 mos 4:24 <Trad:> För Kain straffar sjufalt men Lemek sjuttio sju.
| <Alt:> För Kain är levande och ditt folk är fullständigt och komplett.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-125-lemek-finns.html
 
Guds frälsningsplan 126, Profetia över Judarna i ändens tid
 
Det är intressant men här har vi faktiskt en profetia över Judarna i ändens tid.
 
I det förra avsnittet talade vi om att Lemek fanns både i Sets och Kains släkttavla som ju pekar på de Kristnas respektive på Judarnas historia. Det här visar alltså att på slutet ska Judarna blir frälsta och Kristna och Judar höra samman.
 
Och det som står om Lemek i Kains släkttavla är då profetia om vad som kommer att hända Judarna på slutet, när de återvänder och det är alltså nu.
 
1 mos 4:19 Och Lemek tog sig två hustrur [kvinnor] den första hette Ada [prydnad, smycke, gå förbi, hon den gamla, vittnet, oren] och den andra hette Silla [sångerskan, kokerskan, skuggan, skydd, avgrunden].
1 mos 4:20 Och Ada födde Jabal [ledaren, bäraren, den fallne, han med utväxten], han blev far till de som bor [återvänder, avviker, uthärdar] i tält [till tabernaklet, skinande klart] och har boskap [ett land, mark, egendom].
1 mos 4:21 Och hans bror Jubal [trumpetaren, floden, strömmen] han blev fader till alla som hanterar stränginstrument [harpa, knäppande] och blåsinstrument [andande, älskande].
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/06/guds-fralsningsplan-126-profetia-over.html
 
Guds frälsningsplan 227, Konungen kommer
 
Namnet Lemek som finns både i 1 Mos 4 och 5 har en intressant variant som man får fram genom att kasta om de två första bokstäverna i det Hebreiska uttrycket, det är ordet för kung Melek. Namnet Lemek skrivs lmk på Hebreiska med de hebreiska bokstäverna och kung skrivs mlk. Här ligger alltså en dold profetia. På slutet ska kungen komma.
 
Det här är ju det Jesus är och han avslutar alltså både den Judiska släkttavlan i 1 Mos 4 som kommer ur Kain och den Kristna släkttavlan i 1 Mos 5 som kommer ur Set.
 
1 mos 4:18 Och åt Hanok föddes Irad [flykting, vildåsnan] och åt Irad föddes Mehujael [Guds motor, Guds murbräcka; från Guds liv, Guds återupplivade] och åt Mehujael föddes Metusael [av Guds visdom, från Guds verk, av Guds ämne, Guds man, bönens man, dödsrikets man, den begravde mannen] och åt Metusael föddes Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför].
 
1 mos 4:23 <Trad:> Och Lemek sade till sina hustrur: Ada och Silla hör min röst Lemeks hustrur, lyssna till mitt tal, för en man dödar jag för mitt sår och en pojke för att jag blev skadad.
| <Alt:> Och Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför] sade till sina hustrur Ada och Silla: Hör mina ord om Lemeks skulder [problem], lyssna till mitt tal, för det är om en människa, jag har dött på grund av mina sår och han föds, på grund av min gemenskap.
 
1 mos 4:24 <Trad:> För Kain straffar sjufalt men Lemek sjuttio sju.
| <Alt:> För Kain är levande och ditt folk är fullständigt och komplett.
 
Och i Sets släkttavla som gäller Jesu Kyrka hittar vi också Lemek i slutet precis före Noa, som ju är nästa berättelse och som är en Jesus gestalt det också.
 
1 mos 5:25 Och Metusela levde 187 år och avlade Lemek [ditt folk, till fattigdom, ditt varför].
1 mos 5:26 Och Metusela levde 782 år och avlade söner och döttrar
1 mos 5:27 Och Metuselas alla dagar var 969 år, och sedan dog han [och han blev en man].
1 mos 5:28 Och Lemek levde 182 år och avlade en son.
1 mos 5:29 <Trad:> Och han kallade honom namnet Noa i det han sade: Han skall trösta oss vid arbetet och vid våra händers möda med marken som Jashve förbannade.
 
Länk:
https://minjesus.blogspot.com/2021/10/guds-fralsningsplan-227-konungen-kommer.html

 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar