lördag 13 november 2021

Jona 18, Jesu kamp i dödsriket

Jona 18, 
Jesu kamp i dödsriket
 

När Jesus dött steg han ner i dödsriket och besegrade Satan och uppstod igen. Vi kan se hela den här kampen här i Jon 2
 
Jon 2:1. Och Jesus [Jashve] tog fast en stor fisk för att svälja Jona, och Jona var i fiskens mage [livmoder, buk, sköte] i tre dagar och tre nätter.
Jon 2:2. Och Jona bönföll till [dömde, bad till, medlade för] Jesus [Jashve] sin Gud, från fiskens mage [livmoder, buk, sköte].
Jon 2:3. Och han sade: Jag ropade till Jesus [Jashve] från min ångest, och han svarade mig, från helvetets buk [mage, kropp, livmoder] var mitt rop på hjälp, du hörde min röst.
Jon 2:4. Och du har kastat mig i djupet, i havets hjärta, [mitt, själ, till att förstå] och strömmarna vänder mig helt runt och dina vågor har gått fram över mig.
Jon 2:5. Och jag sade: Jag fördrivs bort från dina ögon, om jag bara kunde [förvisso kommer jag] åter få se upp till [inte åter få se, åter bry mig om] ditt heliga tempel.
Jon 2:6. Jag har omgetts av vatten ända till urhavets själ. Förgängelse [sjögräs] omsluter mitt fastbundna huvud.
Jon 2:7. Till bergens grund sänkte man mig, landet [jorden, marken] flydde bakom mig för evigt, och fördärvets offer är mitt liv [men från fördärvet stiger mitt liv], Jesus [Jashve] min Gud.
Jon 2:8. I det mitt liv [själ] tynade bort, mindes jag Jesus [Jashve] och min bön gick till dig, till ditt heliga tempel.
Jon 2:9. Från bottnarnas tomhet [fåfänglighet] uppstår hans nåd, han skall lösa dem [honom].
Jon 2:10. Och jag tillber med hög röst i tacksägelse, jag offrar åt dig enligt mitt löfte, jag är färdig med det som för till [färdig till] Jesu [Jashves] frälsning.
Jon 2:11. Och Jesus [Jashve] sade till fisken och han kräktes upp Jona på det torra.
 
Här ser vi all den vånda Jesus fick uppleva, och hur han tynade bort. Men i vers 9 ser vi att ur allt det här uppstår Jesu nåd. Offret har gett resultat, det resultat som Gud ville.
 
Karl Håkan
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar