söndag 28 november 2021

Jona 32, Jonas blir t o m arg på Gud

Jona 32, 
Jonas blir t o m arg på Gud
 

Ja det räcker inte att Jonas blev sur, han blev t o m arg på Gud.  Och han anklagar Gud för att ha lurat honom.
 
Betyder det här att det ska gå lika dant med våra kyrkor i ändens tid. Ja i varje fall ser vi idag hur kyrkorna mer och mer försvinner i västvärlden. Vi får t o m vara med om att Jesu Evangelium blir ersatt av Klimathysteri i vissa av våra kyrkor.
 
Jon 4:1.  Och Jona blev sur, ja väldigt sur [det misshagade Jona med stort missnöje], och han blev arg på honom.
Jon 4:2.  Och han gick till attack mot [bad till] Jesus [Jashve] och sade: Varför Jesus [Jashve] blir det så här med dem. Jag sade innan när jag var i mitt land just det, därför flydde jag tidigare till Tarsis, därför att jag visste. För du Gud är nådig och förbarmande, långmodig [sen till vrede] och rik på nåd, och att ångra det onda.
 
Kommer våra kyrkor helt att försvinna. Är det, det som vi ser som tolkningen av den bär profetian. Men svaret är att de Kristna inte kommer iatt försvinna, det kan vi se när vi läser Upp 20:4
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Här ser vi hur det ska bli i 1000 års riket, Det som kommer efter den tid vi har nu. Det blir alltså Jesus som då ska regerar ihop med sina trogna.
 
Och det är det vi ser fram emot som Kristna, Jesus kommer snart för den tid vi har nu kan inte fortsätta så länge till.
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar