söndag 14 november 2021

Jona 19, Den Katolska kyrkan bar Jesustron genom tiderna

 
Jona 19, 
Den Katolska kyrkan bar Jesustron genom tiderna



Här har vi en profetia om den Katolska Kyrkan. Fisk är ju liv i havet och det var det som kom när Jesu Evangelium predikades. Och den största livet i havet det är den stora fisken.
 
Vi hittar det här också i Bibelns första kapitel där vi när livet kommer till havet hittar vi det stora Havsmonstret, så där finna också profetian om Katolska Kyrkan.
 
Jon 2:1.  Och Jesus [Jashve] tog fast en stor fisk för att svälja Jona, och Jona var i fiskens mage [livmoder, buk, sköte] i tre dagar och tre nätter.
 
Och här har vi versen i 1 Mos 1 där det talas om det stora Havsmonstret som Gud skapade i havet. Havet är ju en bild på hedningarna och livet i havet är ju de kristna och den största kyrkan är den Katolska.
 
1 Mos 1:20 Och Gud sade: Vattnet skall överflöda av levande varelser och fåglar skall flyga över marken uppburna av [på] himmelens himlavalvs yta.
1 Mos 1:21 Och Gud skapade deras stora havsmonster och alla varelser, de levande smådjuren, som överflödade vattnet efter deras art, och alla bevingade fåglar efter deras art och Gud såg att det var gott.
 
Vi kan också läsa om den Katolska kyrkan i det 3:e brevet till församlingarna i Uppenbarelseboken, alltså brevet till Pergamon.
 
Upp 2:12. Och skriv till ängeln [budbäraren] för [i] Pergamons församling: Detta säger han som har det skarpa tveeggade svärdet:
Upp 2:13. Jag vet dina gärningar och var du bor, där Satans tron är. Och du bär mitt namn och förnekar inte min tro, även i de dagarna när Antipas mitt tillförlitliga vittne dödas [dödades] bland er, där Satan bor.
Upp 2:14. Men jag har något mot dig, eftersom du å andra sidan håller fast vid Balams läror, som lärde Balak att åstadkomma förargelse inför Israels barn, att äta avgudaoffer och bedriva hor [avgudadyrkan].
Upp 2:15. Du har dessutom också det att du är stark i [håller fast vid] Nikolaiternas lära som jag avskyr.
Upp 2:16. Omvänd dig, om inte kommer jag strax till dig och skall föra krig mot er med min muns svärd.
Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.
 
Där Satans tron var Rom och det är sätet för den katolska kyrkan. Vi ser också att evangelium har blivit som ett gömt manna, det är inte alla som hittar det i den Katolska kyrkan på grund av alla cermonier och helgon etc.
 
Men vi ser också att man kan få ett nytt namn. Namnet från Jesus när man blir född på nytt. Även i den Katolska kyrkan kan man alltså bli frälst.
 
 
Karl Håkan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar