torsdag 22 augusti 2019


De 7 Församlingarna 48,
I Filadelfia fullgörs hela Guds frälsning



Det är intressant att se hur Jesus här pekar på saker som vi finner i texten om det Himmelska Jerusalem. I Väckelsekristendomen finns alltså frälsningen, den som vi kan läsa om i Upp 21 och 22.

Upp 3:12. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel och han skall aldrig mera gå ut därifrån, och jag skall skriva på honom min Guds namn, och min Guds stads namn, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, och mitt nya namn.
Upp 3:13. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.


Vi skall här ta upp några av versarna i Upp 21 och 22 och se hänvisningarna till dem.

Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.

Det nya Jerusalem är frälsningen som kommer från Gud. Och vi ser resultatet, det blir Bruden, Jesu Brud, som är fantastiskt smyckad.

Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.

Och här ser vi Guds tabernakel. Det som var Guds tempel en gång och vi ser att det är hos oss.

Upp 21:22. Och jag ser inget tempel i den, för Jesus [Herren] Gud, den allsmäktige och Lammet är dess tempel.
Det verkliga templet det är Jesus och som Jesus säger på ett annat ställe, vi är i honom och han är i oss.

Upp 22:3. Och ingen förbannelse [plåga] skall vara mer, och Guds och Lammets tron skall stå i den, och hans tjänare skall tjäna honom.
Upp 22:4. Och de skall se hans ansikte och hans namn på sina pannor.

Och vi ska ha Jesu namn på våra pannor och ingen förbannelse ska vara mer och vi ska tjäna Jesus. Så vill Gud ha det och så ska det vara när det är en äkta väckelse från Jesus. Alltså det Väckelsekristendomen ska vara.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar