onsdag 14 augusti 2019


De 7 Församlingarna 40,
Även i Reformations Kyrkorna finns människor som är frälsta


Fast Sardes, Reformations Kyrkorna, var en död församling enligt Bibeln, den gick inte hela vägen, så finns det trotts detta människor som tagit emot Jesu där och är vad vi säger idag frälsta.

Upp 3:4. Men du har några få som sägs [kallas], att de inte befläckat sina kläder, och de skall vandra med mig i vita [skinande] kläder, eftersom de håller måttet [är värdiga].
Upp 3:5. Den som segrar, han skall ikläda sig vita [skinande] kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn från livets bok, och jag skall erkänna hans namn inför min fader och inför hans änglar [sändebud].


Även om församlingen som helhet är fel på vissa saker så kan det i alla fall finnas människor som är frälsta i Församlingen. Vi ser det här i Sardes, det står, att det finns några få som häller måttet och vars namn alltså står i livets bok. De är alltså frälsta.

Vi fann samma sak när vi läste om Pergamon.

Upp 2:17. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna, Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från det gömda [hemliga, skylda] mannat, och jag skall ge honom en vit [skinande] sten, med ett nytt namn skrivet på som ingen vet utom mottagaren.

Evangelium finns inte öppet i Den katolska kyrkan det är gömt, men de sin trotts detta finner det, de kommer att få en vit sten. En symbol, på den tiden, för att man är godkänd. Och ett nytt namn innebär att man blir pånyttfödd och alltså frälst. Så här fanns det också.

Och i den första församlingen. Efesos möter vi det som Guds Paradis.

Upp 2:7. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar, till honom skall jag ge att äta från livets träd, som är i min Guds paradis.

Och vi kan åter ställa frågan här som vi ställde i ett tidigare avsnitt. Finns frälsning inom Islam. Men där blir man lite tveksam.

Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.
Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.

När man läser texten här så låter det snarare att det är när Jesus kommer som frälsningen också kommer till de som idag omfattas av Islam. Vi får se, vi är där idag när Jesus kommer snart.

För Smyrna ser vi att de trogna skall få livets Krona, och den andra döden ska inte skada dem.

Upp 2:10. Du skall inte frukta någon som vill se dig lida, Djävulen vill kasta er i fängelse för att pröva er och ni skall ha 10 dagars nöd [plåga, förföljelse]. Men var trofast in till döden så skall jag ge dig livets krona.
Upp 2:11. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna. Den som segrar skall aldrig skadas av den andra döden [den andres död].


Men vi kan i varje fall se att det hos alla församlingar finns en uppmuntran i slutet och i de flesta av dem finns alltså frälsta människor.

Och som avslutning finns det som finns till alla församlingar. Man skall lyssna till den heliga Ande för den ger sanningen till församlingarna.

Upp 3:6. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar