söndag 8 augusti 2021

Guds frälsningsplan 187, Jesu offer är Godkänt

Guds frälsningsplan 187,
Jesu offer är Godkänt
 

Här får vi se resultatet av Jesu offer. Det Jesus gjorde när han dog för oss det var det enda som kunde rädda oss för det är Godkänt och det har vi flera Bibelställen som pekar på.
 
1 mos 8:20 <Alt 2:> Och Herren byggde ett altare till Jesus [Jashve] och han tog ondskan från alla boskapsdjur som han lät göra rena och från alla fåglar och han förintade ondskan på altaret.
1 mos 8:21 <Trad:> Och Jashve andades in den välbehagliga doften. Och Jashve sade detta till sitt hjärta: Det här är fel, jag skall ta bort markens förbannelse framöver, den som beror på människan, för människan är ond från sin barndom. Jag skall inte mera döda alla varelser som jag har gjort.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] blåste ut en vilsam ande [atmosfär, doft]. Och Jesus [Jashve] sade till sitt hjärta: Det är fel, jag tar bort mänsklighetens förbannelse i fortsättningen, som ett resultat av den blodröde [Adam], för den blodrödes [Adam] hjärta är en herde för sina barn. Jag tar vidare bort allt levandes vidare förstörelse, såsom han välsignat mitt verk.
 
Ja Jesu offer är det enda som gäller och det har vi sett på flera ställen och redan i 1 Mos 4, alltså berättelsen om Kain och Abel har vi det.
 
1 Mos 4:4 <Trad:> Och Abel lät också bära fram [offra] från de förstfödda fåren [småboskapen] och deras fett. Och Jashve såg till [accepterade] Abel och till hans offergåva. 
 
Och det finns också i Upp 5 ett kapitel som just handlar om att det är endast Jesu offer som kan frälsa oss.
 
Upp 5:4. Och jag gråter väldigt, eftersom det inte finns någon, som klarar av att öppna och läsa boken och förstå [se] den.
Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.
Upp 5:6. Och jag ser, och se i tronens och de 4 väsendenas mitt, och mitt bland de äldste, stod ett lamm som slaktats, som har 7 horn och 7 ögon. Det är Guds 7 andar som sänts till hela jorden.
Upp 5:7. Och han kom och mottog boken från höger hand, hans som sitter på tronen.
Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.
Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.
Upp 5:10. Och du gör oss till kungar och präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden.
 
 
Jesus är den ende som kan rädda oss och här kommer han att göra det. Här när han kommer igen till Judarna, då kommer hela Guds frälsningsplan på plats och i kraft av Jesu offer, Det enda som kan frälsa.
 
Men hur är det då med det vi sa om att den här profetian också kan peka på den förföljelse och de offer som vi Kristna och Judarna får utstå i ändens tid.
 
Jo, det är ju så att Jesus har sagt till sina lärjungar att om han som mästare måste gå den här vägen och utstå lidande, så är det också naturligt att vi som Kristna, alltså hans lärjungar, också får ta vårt kors på oss och det är alltså det som sker här i ändens tid, liksom det alltid varit förföljelse förknippad med att var en äkta kristen.
 
Karl Håkan

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar