tisdag 10 augusti 2021

Guds frälsningsplan 189, Genom Jesu försoning har vi liv

Guds frälsningsplan 189,
Genom Jesu försoning har vi liv

 
Livet kommer genom Jesus, vi ser det också här i vers 8:21. Idag är hemska krafter igång, men Gud har alltså bestämt att han ska inte mer döda alla varelser. Han har alltså lovat oss att vi ska komma levande, som mänsklighet, ur det som händer idag.  Och profetian gäller inte bara Mänskligheten totalt utan också specifikt’ Judarna och Israels folk.
 
Det är intressant att se det här för det är just det som vi också kan läsa i Joh 3:16 - 17. Guds mål är alltså att genom Jesus rädda världen.
 
1 mos 8:21 <Trad:> Och Jashve andades in den välbehagliga doften. Och Jashve sade detta till sitt hjärta: Det här är fel, jag skall ta bort markens förbannelse framöver, den som beror på människan, för människan är ond från sin barndom. Jag skall inte mera döda alla varelser som jag har gjort.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] blåste ut en vilsam ande [atmosfär, doft]. Och Jesus [Jashve] sade till sitt hjärta: Det är fel, jag tar bort mänsklighetens förbannelse i fortsättningen, som ett resultat av den blodröde [Adam], för den blodrödes [Adam] hjärta är en herde för sina barn. Jag tar vidare bort allt levandes vidare förstörelse, såsom han välsignat mitt verk.
 
Låt oss titta på Joh 3:16 och 17.
 
Joh 3:16. För så älskar Gud världen att han ger sin enfödde son, så att var och en som tror på [litar till] honom inte skall tillintetgöras [fördärvas, förstöras] men skall ha evigt liv.
Joh 3:17. För inte sänder Gud sin son till världen för att döma världen, utan för att världen skall frälsas [räddas, helas, göras bra] genom honom.
 
Vi ser just nu hur krafter är igång som totalt ska fördärva världen. Hur djävulen gör allt för att förinta mänskligheten. Med sjukdomar och villfarelse och lögner. Men vi har som Kristna ett hopp och det är att Jesus har lovat att ge oss räddningen. Vi kan läsa det här i Joh 3:17 och vi har det alltså också i 1 Mos 8:21. Där Gud lovar att ge mänskligheten liv. Ge Judarna liv men alltså också alla som tror på Jesu försoning.
 
Och det här kommer i samband med Jesu återkomst som ju är just det här som symboliseras av att Noa går ut ur Arken, ur på Land. Ut till Israel.
 
Och att Judarna kommer att överleva det läste vi redan i berättelsen om Kain och Abel, där Kain som representant för Judarna får löftet av Gud att inte bli dödad. Och om nu Judarna överlever det som kommer så överlever ju en del av mänskligheten och då finns det hopp för oss också.
 
1 mos 4:14 <Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
1 mos 4:15 <Trad:> Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.
 
Det är tack vara Jesus som mänskligheten kommer att bestå. Med de krafter som ondskan har idag skulle hela mänskligheten lätt kunna utplånas. Men Gud har alltså lovat oss att så ska inte ske det är han som ska ta över och vi ska ha liv och över nog.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar