måndag 9 augusti 2021

Guds frälsningsplan 188, Israels land är nu befriat och blir välsignat

Guds frälsningsplan 188,
Israels land är nu befriat och blir välsignat
 

När Judarna tar emot Jesus blir deras land välsignat. Det ser vi här i vers 8:21 för där kan vi läsa ”Jag ska ta bort markens förbannelse framöver” och marken var ju Israels land och folk och är det inte förbannat längre så blir det nu i stället Välsignat. Något som vi ser idag, När Israel kommer hem blomstrar landet.
 
1 mos 8:21 <Trad:> Och Jashve andades in den välbehagliga doften. Och Jashve sade detta till sitt hjärta: Det här är fel, jag skall ta bort markens förbannelse framöver, den som beror på människan, för människan är ond från sin barndom. Jag skall inte mera döda alla varelser som jag har gjort.
| <Alt:> Och Jesus [Jashve] blåste ut en vilsam ande [atmosfär, doft]. Och Jesus [Jashve] sade till sitt hjärta: Det är fel, jag tar bort mänsklighetens förbannelse i fortsättningen, som ett resultat av den blodröde [Adam], för den blodrödes [Adam] hjärta är en herde för sina barn. Jag tar vidare bort allt levandes vidare förstörelse, såsom han välsignat mitt verk.
 
Här har vi några flera Bibelord som talar just om hur Israel blomstrar Israel blir ett välsignat land, när Gud förverkligar sin plan och Israels folk återvänder.
 
Hes 28:25.  Så säger Herren Jesus [Jashve]: När Israel samlas från folken som de varit hos, de som spreds ut bland dem, då helgas jag i dem till tecken [syn] för folken och de återvänder till sin mark som jag har gett till min tjänare Jakob.
Hes28:26.  Och de återvände till den med trygghet och de bygger hus och de planterar vinplanteringar och de återvände med trygghet genom mitt försvar bland alla de föraktade hos dem, och de låter omvänd sig, för de ska förstå att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud].
 
Hes 36:8. Och ni Israels berg, ni får grenar och bär frukt, ni hjälper Israels folk, för de har kommit nära, för att komma hem.
Hes 36:9. Ty jag ser till er och vänder mitt ansikte till er och ni skall brukas och besås.
 
Joel 2:22.  Ni markens boskap frukta inte, för öknen kommer garanterat att grönska, för träden bär sin frukt, fikonträd och vinstockar och de får styrka.
 
Det är det här som Israel har att se fram emot när de tar emot Jesus. Och vi ser idag att fast de inte förstått vem Jesus är än har han redan hjälpt dem och välsignat dem. Och hur mycket mera kommer det då inte att bli den dag de ser Jesus och förstår att det är deras Messias, som Bibeln har talat om.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar