söndag 19 december 2021

esu ord om änden 2, Judarna kommer att ropa på Jesus och då kommer han

 

Jesu ord om änden 2, 
Judarna kommer att ropa på Jesus och då kommer han
 

Judarna tog inte emot Jesus när han var hos dem första gången. Ja de förstod helt enkelt inte att det var deras frälsare som hade kommit till dem utan de dödade honom som en falsk messias.
 
Men säger Jesus här, de kommer att bli förskingrade och Israel kommer att bli ett öda land. Och som vi vet så blev det så och har nu varit så nästan i 2000 år.
 
Men nu samlas man igen och bara det sista fattas, Messias, och när de ropar på Jesus då kommer han och han är deras Messias.

 
Mat 23:37. Jerusalem*, Jerusalem, som dödar profeterna och stenar de som har sänts till dig, hur många gånger har ja g inte velat samla dina barn, som en höna som samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni vill inte.
{* Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Mat 23:38. Se, ert hus [familj, bostad] överges [lämnas, ges bort] och blir öde [öken].
Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.
 
Det här är alltså en mycket intressant profetia som vi just nu går och väntar på och vi kan faktiskt läsa Psalm 123 och där ser vi just detta scenario när Judarna ropar på sin hjälpare.
 
Ps 123:1. En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2. Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3. Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förstörelse [förakt, skam].
Ps 123:4. Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de högdragnas [stoltas] fördärvande [hån].
 
Här kan vi alltså i den 2:a och i den 3:e versen läsa just hur de ropar efter nåd från Jesus. Det var ju det de skulle göra och då skulle Jesus komma.
 
Och om vi läser nästa Psalm 124:
 
Ps 124:1. En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3. Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4. Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5. Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6. Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7. Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8. Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].
 
Här i Psalm 124 ser vi hur Jesus har hjälpt dem. De är räddade.
 
Är det här så de kommer att bli. Och är det som min mor sa så att psalmerna representerar år så att 1901 är Psalm 1 etc. Då blir det här år 2023 och 2024, det är nära inpå idag och låt oss se. Det är kanske så att Jesus snar kommer till Judarna.
 
Men som Jesus sa själv att för att inte allt kött skulle förgås kommer tiderna att förkortas. Så vi får se.
 
Karl Håkan
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar