onsdag 8 december 2021

Jona 42, Trotts alla problem vi ser idag med västvärlden kommer Jesus att frälsa världen

Jona 42
Trotts alla problem vi ser idag med västvärlden kommer Jesus att frälsa världen


Jesus kommer att frälsa världen och det gör han av nåd. Av medlidande med mänskligheten. En mänsklighet som inte har försatt hur det är, En mänsklighet som behöver en Herde som tar hand om dem. Och det är alltså Jesus som ska göra det.
 
Redan Jesus själv sa det här, att han skulle frälsa världen och det sa han i Joh 3;16 – 17.
 
Jon 4:11.  Och skulle [må] inte jag få känna medlidande med den stora staden Nineve, som det finns välstånd i, den har växt från de 12 fullheterna [storheterna, miljoner, 10 000] människorna [Adam], som inte hade förstått att känna skillnaden på rätt och fel [mellan höger och vänster], och en stor mängd boskap.
 
Här ser vi hur Gud känner medlidande om Ninive och vi kan också läsa att det var välstånd i Ninive.
 
Och nu ska vi också titta på Joh 3:16 – 17.
 
Joh 3:16. För så älskar Gud världen att han ger sin enfödde son, så att var och en som tror på [litar till] honom inte skall tillintetgöras [fördärvas, förstöras] men skall ha evigt liv.
Joh 3:17. För inte sänder Gud sin son till världen för att döma världen, utan för att världen skall frälsas [räddas, helas, göras bra] genom honom.
 
Guds mål är att frälsa hela mänskligheten och att blir deras Herde. Och det är något som ska vara i alla Evighet.
 
Ps 23:1 En Psalm, som kom till David. Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
Ps 23:2 Han för mig till de gröna betena, och lägger mig ner vid vatten för att vila.
Ps 23:3 Han förnyar min själ, han leder mig på rättfärdighetens väg, för sitt namns skull.
Ps 23:4 Även om jag vandrar i dödsskuggans dalgång, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din stav och ditt stöd, de tröstar mig.
Ps 23:5 Du arrangerar en måltid mitt framför mina fienders ansikte, du har smort mitt huvud med olja, min bägare blir ständigt fylld.
Ps 23:6 Förvisso skall, gott och trofasthet, följa mig i alla mitt livs dagar och min vila är i Jesu hus i evighet.
 
Och de som kommer att leda världen, det är de som idag blir utesluta, avstängde, censurerade etc. men som ändå står upp för Jesus. Det är de som kommer att styra tillsammans med Jesus i 1000 års riket. Som är den första delen i det som kommer.
 
 
Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.
 
Det är alltså en ljus period vi går till mötes, när Jesus har fått verkat och hans rike har kommit efter den period av Galenskap som vi ser just nu i Västvärlden.
 
 
Karl Håkan
 
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar