lördag 18 december 2021

Jesu ord om änden 1, Hela Evangeliet om änden

Jesu ord om änden 1,
Hela Evangeliet om änden
 

Vi har i både Matteus och Markus och Lukas den genomgång som Jesus gjorde för sina lärjungar om ändens tid. Och nu när vi tittat på flera andra ställen i Bibeln som handlar om änden är det lämpligt att vi också tittar på det ställe där Jesus lägger sin egen syn på det hela.
 
Vi börjar den här genomgången genom att lägga upp alla Bibelställena i alla tre Evangelierna så att var och en kan själv läsa igenom och bilda sig sin egen bild först innan vi sedan går in mera i detalj.
 
Den version av översättning som jag använder är min egen som jag gjorde eftersom jag blev förvirrad av att läsa alla andras olika översättningar och fann att det enda säkra var att gå tillbaka till originaltexten och i det här fallet alltså på Grekiska som jag här har översatt direkt ifrån.
 
 
Matteus
 
Mat 23:37. Jerusalem*, Jerusalem, som dödar profeterna och stenar de som har sänts till dig, hur många gånger har ja g inte velat samla dina barn, som en höna som samlar sina kycklingar under vingarna. Men ni vill inte.
{* Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet}
Mat 23:38. Se, ert hus [familj, bostad] överges [lämnas, ges bort] och blir öde [öken].
Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.
 
Mat 24:1. Och när Jesus [frälsaren, Jashve, Herren] går ut och lämnar templet kommer hans lärjungar till honom, för att visa på templets hus.
Mat 24:2. Och Jesus säger till dem. Så är det, ni ser allt detta klart. Men jag säger till er det skall verkligen inte lämnas sten på sten, nej verkligen inte, det skall ödeläggas.
Mat 24:3. Och när han sitter på Oljeberget [Olivberget] kommer lärjungarna till honom när de är själva. De säger: Du kan väl säga oss när [hur, hur länge] detta kommer att ske och vad som är tecknet [symbolen] på din ankomst och slutet på tidsåldern.
Mat 24:4. Och Jesus svarar: Se till att ingen förför [bedrar, bedårar, lurar] er.
Mat 24:5. För många skall framträda i mitt namn och säga: Jag är Kristus [Messias]. Och många skall bli lurade.
Mat 24:6. Och ni kommer att höra om krig och krigsrykten, häng inte upp er [se inte] på det, ni kommer att ängslas, det är nödvändigt för allt skall bli till [födas, ske], men det är inte slutet [änden] än.
Mat 24:7. Och folkgrupp [nation, hednafolk, ras] kommer att också resa sig mot folkgrupp [nation, hednafolk, ras], och riken mot riken och det skall bli hunger och pest och jordskalv på flera ställen.
Mat 24:8. Men allt det är bara början på födelsevärkarna.
Mat 24:9. Då skall de överlämna er [fängsla] till plåga [vedermöda, nöd, rädsla] och de skall döda er och ni skall bli hatade av alla folk [hedningar, raser] på grund av mitt namn.
Mat 24:10. Och de många kommer då göras till anstöt [lockas till synd, snärjas] och de kommer att överlämna [sätta i fängelse] varandra [inbördes] och de kommer att hata [avsky] varandra [inbördes].
Mat 24:11. Och många [stora, ofta] lögnprofeter [falska profeter, oäkta profeter] skall stå upp [vakna] och de kommer att lura [dåra, bedra] många [stora, ofta].
Mat 24:12. Och genom att ogudaktigheten [laglösheten, orättfärdigheten] ökar kommer omsorgen om andra [respekten, kärleken, godheten] att kallna väldigt [hos många].
Mat 24:13. Men den som härdar ut [lider, väntar på] till slutet, han kommer att bli räddad [frälst, helad].
Mat 24:14. Och det kommer att bli så att hela mänskligheten [den bebodda delen av värden, jorden] får höra rikets evangelium, helt och hållet [komplett, helt, fullständigt, odelat], och då kommer den slutliga änden [resultatet, avslutet, det slutliga] att komma fram [vara på plats, ha kommit].
Mat 24:15.När ni alltså ser förödelsens [ödeläggandets, ödslighetens, plundrandets] styggelse [äckel, avgudadyrkan], som sades genom profeten Daniel [Guds domare, Guds dom, Guds närvaro, Guds fortsättning] etablera sig i det heliga området [rum, plats], den som känner igen, tänk på det.
Mat 24:16. De som då är i Judéen [Juda = firad, prisad, vördad, dyrkad], fly mot [på] bergen.
Mat 24:17. De som är på taket [byggnaden] gå inte ner för att ta [ta upp] något från huset [familjen, hemvisten, sitt hus].
Mat 24:18. Och den som är på fältet [landet, åkern] han skall då inte vända om för att byta [ta upp, ta bort] sina [hans] kläder.
Mat 24:19. Och ve dem som är havande och de som diar, i de dagarna.
Mat 24:20. Och be att er flykt inte inträffar vid oväder [vinter, storm] och inte på sabbaten.
Mat 24:21. För då kommer det att bli en väldig vedermöda [prövning, nöd], som inte varit sedan värdens början intill denna tid inte heller någonsin må komma.
Mat 24:22. Och om inte de dagarna då blir förkortade, blir kanske inte några människor [kött, varelser] räddade. Men på grund av de utvalda skall de dagarna förkortas.
Mat 24:23. Om då någon säger till er: Se här är Messias [Kristus, Den smorde], skall ni inte tro det.
Mat 24:24 Ni kommer att väckas upp, på grund av att falska messiaser [lögnkristusar] och falska profeter [lögnprofeter] kommer och de kommer att göra [leverera] väldiga mirakel [tecken] och under, de är till för att lura [bedåra] de mäktiga och de utvalda [favoriterna].
Mat 24:25. Observera, jag berättar det i förväg för er.
Mat 24:26. Om de alltså säger till er: Se han är i öknen, gå inte ut dit. Se han är i de inre rummen [de privata rummen], tro det inte.
Mat 24:27. För precis som blixten utgår från öster och skiner ända till väster, så kommer det att också bli vid Människosonens [Adams sons] ankomst [närvaro].
Mat 24:28. För det är istället så att där den livlösa kroppen [liket] är där samlas örnarna [gamarna, rovfåglarna] (jfr aetos=örn, aer =luft=> ande, andar).
Mat 24:29. Och strax efter, den tidens [dagarnas] vedermöda [prövningen, nöden] kommer det här, solen mörknar [grumlas] och det sker att månen inte ger från sig sitt ljus och stjärnorna de kommer att falla från himlen [skyn] och himlens makter [krafter] kommer att skakas [bli upprörda, röras upp, rysta, bli störda].
Mat 24:30. Och då [därefter] kommer Människosonens [Adams sons] tecken att visa sig [lysa, framstår] i himlen [skyn, luften] och då [därefter] slår sig alla värdens folkslag [stammar, klaner] för bröstet i sorg, och de kommer att se Människosonen [Adams son] komma [framträda, träda in] på [under] himlens moln [skyar, dis] med väldig [stor] makt [kraft, styrka] och ära.
Mat 24:31. Och han kommer att sända sina budbärare [änglar] med basunens [trumpetens, (kommer från:) vågor] väldiga [stora] ljud och de kommer att samla de utvalda från de fyra väderstrecken [vindarna] från himlens ena ände till den andra [så att det sträcker sig till och är också från den andra delen av den].
Mat 24:32. Och lär av jämförelsen [liknelsen] med fikonträdet, när grenarna blir mjuka och bladen slår ut, vet ni att sommaren redan är nära.
Mat 24:33. Och på samma vis, när ni då ser allt detta, då vet ni [förstår, blir säkra] att han är nära och vid dörren.
Mat 24:34. Jag säger er med säkerhet, det här släktet [generationen, nationen, folket, tidsåldern] skall verkligen inte [aldrig] nå sitt slut [passera, förgås] förrän allt detta händer [föds, kommer, sker].
Mat 24:35. Himmelen och Jorden [värden] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
Mat 24:36. Och om den dagen och den timmen [stunden] vet ingen, inte ens änglarna [budbärarna] i himlen [skyn], ingen utan bara min fader [far].
Mat 24:37. Och det kommer att bli precis som Noas [det upphör, vila, bo, den som leder, han som lämnades ensam kvar] dagar, också vid Människosonens [Adams sons] ankomst [närvaro].
Mat 24:38. För på samma sätt som det var i de dagarna före floden, de äter och de dricker och de gifter sig och de blir bortgifta, tills den dagen då Noa går in i arken.
Mat 24:39. Och de förstår inget när översvämningen då kommer och tar bort alla, så kommer det att vara också när Människosonen [Adams son] kommer [är på gång, är i vardande].
Mat 24:40. Då kommer två att vara på åkern [fältet, marken], den ene tas emot [erhåller närhet, tas med] och den andre lämnas [sänds bort, läggs åt sidan].
Mat 24:41. Två mal på kvarnen, den ena tas emot [erhåller närhet, tas med] den andre lämnas [sänds bort, läggs åt sidan].
Mat 24:42. Var därför vakna eftersom ni inte vet vilken timme som er Jesus [Herre, Jashve] kommer.
Mat 24:43. Och som ni förstår, om herren i huset hade vetat vid vilket vakt lag som tjuven kommer, då vakar han ju och låter det naturligtvis inte ske att man tar sig in i hans hus.
Mat 24:44. Därför skall ni också vara beredda, eftersom det inte är den timmen som ni menar, som Människosonen [Adams son] träder fram [kommer].
Mat 24:45. Förstår du, varför man skall vara den pålitlige och kloke tjänaren som då tjänar sin herre med omsorg och ger föda till de andra i tid.
Mat 24:46. Välsignad är den tjänare [slav] som då hans herre kommer, finner att de gör på det viset.
Mat 24:47. Med visshet säger jag er att han kommer att sätta honom över all sin egendom.
Mat 24:48. Och om han då, som den onde tjänaren [slaven] säger i sitt hjärta: Min herre låter tiden gå med att komma.
Mat 24:49. Så att han då vill vara furste och slår medtjänarna och äter och dricker med de druckna.
Mat 24:50. Tjänarens herre kommer då att komma på en dag och en timme som han inte väntar och som han inte får veta [känner till].
Mat 24:51. Och han kommer att hugga ner [piska fler gånger] honom och kommer att ge honom hans del bland bluffmakare och där kommer att vara jämmer [gråt] och sammanbitet [skallrande av tänder, tandagnisslan, bita sig fast].
Mat 25:1. Då kommer himmelriket att jämföras med 10 jungfrur som mottar sina facklor, för att gå ut till att möte brudgummen.
Mat 25:2. Och 5 av dem är kloka och 5 är dumma
Mat 25:3. De som är dumma de tar då sina facklor men de tar inte med sig olja.
Mat 25:4. Och de kloka de tar då olja i sina kärl till sina facklor.
Mat 25:5. Men brudgummen dröjer och de slumrar därför till så att de somnade.
Mat 25:6. Men mitt i natten går ropet ut [blir till], se [uppfatta] brudgummen kommer till sitt möte.
Mat 25:7. Vakna nu [denna gång] alla jungfrur och ställ i ordning era facklor.
Mat 25:8. Och de dumma säger då till de kloka: Ge oss från er olja eftersom våra facklor slocknar.
Mat 25:9. Men då svarar de kloka och säger: Aldrig någonsin, då det förmodligen inte räcker till både oss och er, gå heller till försäljarna och köp själva.
Mat 25:10. Och de går då bort själva för att handla, då kommer brudgummen och de som är redo de går då med honom till vigslarna och dörren låses.
Mat 25:11. Men senare kommer också de övriga jungfrurna och säger: Jesus [Herre, Jashve], Jesus [Herre, Jashve], öppna då nu för oss.
Mat 25:12. Men han svarar då och säger: Jag säger till er definitivt [med säkerhet], jag känner inte till [förstår inte] er.
Mat 25:13. Var vakna [vakna upp] därför, eftersom ni inte vet dagen eller timmen när det skall komma att ske, det att Människosonen [Adams son] träder fram [kommer].
Mat 25:14. Det är på samma sätt som för en människa som reser utomlands. Han kallar då på sina tjänare [slavar] och överlämnar då sin egendom till dem.
Mat 25:15. Och någon ger han då säkert 5 talenter (125 Kg = c:a 45 årslöner i silver), och någon 2 talenter (50 Kg = c:a 20 årslöner i silver), och någon 1 (26 Kg = c:a 9 årslöner i silver), efter den egna möjligheten [styrkan] och han reste sedan genast bort.
Mat 25:16. Han reser sedan och den med 5 talenter, som är mottagna, han arbetar genom [med] dem och arbetar faktiskt ihop ytterligare 5 talenter.
Mat 25:17. Och likaså den med de 2, han tjänar också själv faktiskt ytterligare 2.
Mat 25:18. Och likadant, den som är den som mottagit en, han går då och gräver ned den i marken så att han gömmer Jesu [Herre, Jashve] silver [pengar].
Mat 25:19. Och efter en lång tid träder [kommer] tjänarnas herre [Jesus, Jashve] fram och summerar deras räkenskaper [samlar ihop det de talat].
Mat 25:20. Och han kom då han som fått de 5 talenterna. Han bär då fram 5 talenter ytterligare. Han säger: Herre [Jesus, Jashve]: 5 talenter har du gett mig. Se då här, ytterligare 5 talenter har jag tjänat ihop utöver dem jag fick.
Mat 25:21. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarade honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, när du var satt över lite var du pålitlig, jag kommer att sätt dig över mycket, gå därför in i din herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:22. Och därefter så kommer han, han som fick 2 talenter. Han säger då: Jesus [Herre, Jashve] du är den som gav mig två talenter, nu överlämnar jag ytterligare 2 talenter som jag är den som har förtjänat utöver dem jag fick.
Mat 25:23. Hans Jesus [Herre, Jashve] svarar honom: Bra gjort duktige och pålitlige tjänare, du var pålitlig när du var satt över lite, jag kommer att sätta dig över mycket, gå därför in i din Herres [Jesu, Jashves] glädje.
Mat 25:24. Sedan kommer också han som fått en talent och han säger då: Herre [Jesus, Jashve], jag känner dig, för du är en hård människa, som skördar där du inte sått och samlar in där du inte verkar [sprider ut, sår].
Mat 25:25. Man blir rädd, och speciellt när personen är bortrest, följaktligen gömmer jag din talent i marken. Du skall få det som är ditt.
Mat 25:26. Och hans herre [Jesus, Jashve] svarar då honom, han säger till honom: Onde och late tjänare [slav], du borde ha förstått att jag skördar där jag inte är den som sått, och att jag samlar från ställen, där jag på samma sätt inte verkat.
Mat 25:27. Du skulle då ha ordnat att mina pengar [silver] sändes till penningmäklarna, så att det då resulterade i att jag blev tagen varar på och det som är mitt får ränta.
Mat 25:28. Ta därför från honom talenten och ge den till den som har de 10 talenterna.
Mat 25:29. För till den som har allt [alltid] skall ges och han kommer att ha i överflöd, och från den som inte har han kommer att förlora också det han anser är hans.
Mat 25:30. Och driv ut den obrukbare [oduglige] tjänaren [slaven] in i mörkret utanför, där kommer det att vara gråt och man kommer att bita hop [gnissla tänderna, skallra tänderna].
Mat 25:31. Och när Människosonen [Adams son] då kommer i sin glans [ära, härlighet], och alla de heliga budbärarna [änglarna] med honom, då skall han sitta på sin härlighets [ära, glans] tron.
Mat 25:32. Och han kommer att samla till sig alla nationer [folkslag, hednafolk] och han kommer att skilja dem genom gränser [skilja ut dem] från varandra som herden skiljer [skiljer ut] fåren från getterna genom gränser.
Mat 25:33. Och han kommer verkligen att ställa [etablera] dem, fåren ut åt höger sida och getterna ut åt vänster sida.
Mat 25:34. Då kommer kungen [herren] att säga till de på hans högra sida: Kom hit, de som är välsignade genom min fader, ärv nu det kungadöme som gjorts redo åt er från värdens [universums] grundläggning [fundament].
Mat 25:35. För då jag är hungrig ger ni mig att äta, och då jag törstar ger ni mig att dricka, jag var främling [utländsk, konstig] och ni tog mig till er [ni ger mig husrum].
Mat 25:36. När jag är naken klär ni mig, när jag är sjuk [svag, oförmögen] hjälper [ser efter] ni mig, när jag har varit i fångenskap kommer ni till mig.
Mat 25:37. Då kommer de att svara till honom: När ser vi dig hungrig och föder upp dig, och törstig och ger dig då att dricka.
Mat 25:38. Och när ser vi dig som främling [utländsk, konstig] och då tar dig till oss [ger husrum] och naken och klär dig då.
Mat 25:39. Och när ser vi dig som sjuk [svag] och i fängelse [övervakad] och kommer till dig då.
Mat 25:40. Och kungen [regenten] svarar dem då, han säger till dem: Jag säger er, allt ni gör för dessa mina minsta [obetydligaste] bröder, det gör ni för mig.
Mat 25:41. Då kommer han också att säg till de som är på vänster sida: Gå bort från mig ni förbannade, till den eviga eld som har gjorts färdig till djävulen och hans budbärare [änglar].
Mat 25:42. För när jag är hungrig ger ni mig inte att äta, och när jag är törstig ger ni mig inte att dricka.
Mat 25:43. Jag var en främling [utländsk, konstig] och ni tar mig inte till er [ger mig inte husrum], naken och ni kläder mig inte, sjuk [svag] och i fängelse [övervakad] och då hjälper [besöker] ni mig inte.
Mat 25:44. Då kommer de att svara honom och säga: Jesus [Herre, Jashve] när ser vid dig hungrig och törstig och som en främling [utlänning, konstig] och naken och sjuk [svag] och i fängelse [övervakad] och hjälper dig inte då.
Mat 25:45. Då kommer han att svara dem och säga: Jag säger er, sanningen [verkligheten] är sådan att det ni inte gjort för dessa minsta det har ni inte gjort för mig.
Mat 25:46. Och dessa kommer att gå till den eviga tortyren [straffet], men de som gör rätt till evigt liv.
 
 
 
 
Markus
 
Mark 13:1. När han går ut från Templet, säger en av hans lärjungar till honom: Mästare, se vilka stenar och vilka byggnader.
Mark 13:2. Han svarar då och säger till denne: Du ser dessa väldiga byggnader, det skall inte ens lämnas sten på sten, nej verkligen inte, det skall brytas sönder.
Mark 13:3. Och när han sitter på Oljeberget [Olivberget] framför templet, frågar Petrus [klippan] och Jakob [den lögnaktige, häl fångaren, ersättaren] och Johannes [han ger nåd] och Andreas [manlig] honom sedan [därför] själva.
Mark 13:4. Säg oss när dessa saker kommer och vad tecknet är när allt detta skall fullföljas.
Mark 13:5. Och Jesus svara dem då: Det viktigaste att säga är att ni ser upp [får ögonen på], så att ingen blir lurad.
Mark 13:6. För många kommer att komma i mitt namn och de säger att jag är han och de kommer att lura [bedra] många.
Mark 13:7. Och när ni då hör krig och rykten [rapporter] om krig, bli inte rädda, det må komma, men än är det inte slutet [resultatet].
Mark 13:8. För folkgrupp [nation, hednafolk, ras] kommer att resa sig mot [vakna över] folkgrupp [nation, hednafolk, ras] och rike mot [över] rike och områden kommer att ha jordskalv och svält och uppror [ångest, rädsla] det är födelseverkarnas början [kraft, princip, upphov].
Mark 13:9. Men ni blir varse [ser] dessa saker, för de kommer att föra er till domstolar och synagogor [församlingshus, samlingar, kyrkor], ni kommer att bli slagna [piskas] också av ledare [landshövdingar] och styresmän [kungar]. Ni kommer att bli utpekade på grund av mig, som ett budskap [till vittnesbörd] för dem.
Mark 13:10. Och evangeliet [det goda budskapet] måste först predikas [proklameras, förkunnas] för alla nationer [folk, hedningar].
Mark 13:11. Men när de då för bort er och överlämnar er, bekymra er aldrig vad ni då skall säga, och bry er inte om andra saker som i händelse av att de skall föra fram er. Det skall ges er i den timmen [stunden], tala det där. För det är inte ni som talar utan den helige ande.
Mark 13:12. Men bror [kristen trosfrände] kommer att överlämna bror [kristen trosfrände] till döden och far barnet och barn kommer att resa sig mot föräldrarna och de kommer att döda dem.
Mark 13:13. Och ni kommer att hatas av alla på grund av mitt namn, men den som tålmodigt väntar till slutet [resultatet] kommer att bli räddad [frälst, helad].
Mark 13:14. Och när ni då ser ödeläggandets [ödslighetens, plundrandets, försnillandet] äckel [styggelse, avgudadyrkan], det som sägs av profeten Daniel [Guds domare, Guds dom, Guds närvaro, Guds fortsättning], det som står där det inte ska [bör]. Han som känner igen det här då, fly till bergen [kullarna, fjällen].
Mark 13:15. Och den som är på sitt tak, gå inte ner in i huset, och gå inte in för att hämta något från huset.
Mark 13:16. Och den som är på marken, vänd inte om för att byta kläder.
Mark 13:17. Och ve den som är havande och de som diar, i de dagar.
Mark 13:18. Men be att er flykt inte skall [må] kommer vid oväder [på vintern].
Mark 13:19. För i de dagarna kommer det att vara en vedermöda [prövning, nöd] en sådan som inte varit sedan skapelsens början och du inte upplevt från när Gud skapade, intill nu och som aldrig någonsin mera kommer att hända.
Mark 13:20. Och om inte Jesus [ Herren, Jashve] då avkortar [minskar ner, beskär] de dagarna, räddas [läks, görs bra] överhuvudtaget inte några människor [kött, varelser], men på grund av de utvalda, som han utvalt, avkortar [minskar ner, beskär] han de dagarna.
Mark 13:21. Och om då någon säger till er: Se här är Messias [Kristus] och se där. Då skall du inte tro det.
Mark 13:22. För, falska messias [lögnaktiga kristusgestalter] och lögnprofeter [falska profeter], kommer att dyka upp [uppresas] och de kommer att föra fram [leverera] tecken [under] och mirakel, för att om möjligt vilseleda makten och de utvalda.
Mark 13:23. Men ni, håll ögonen öppna [se, bli varse], se [var medveten, studera]. Jag har i förväg sagt det till er alla.
Mark 13:24. Men i dessa dagar i motgången [vedermödan, nöden] skall solen fördunklas [förmörkas] och månen inte ge sitt eget sken [hans ljus].
Mark 13:25. Och himlens stjärnor skall bli de som faller, och makterna i himlen kommer att skakas [röras om, vackla].
Mark 13:26. Och då kommer de att se Människosonen [Adams son] komma [framträda, träda in] med stor makt och ära [glans, heder].
Mark 13:27. Och då kommer han att sända ut sina budbärare [änglar] och han kommer att samla sina utvalda från jordens [värdens] fyra väderstreck [vindar, hörn] till och med [till, ända till] från det yttersta [högsta, spets] i himlen. 
Mark 13:28. Och från fikonträdet lär ni då av jämförelsen [liknelsen], när dess kvist redan är mjuk, skall den få liv och slå ut med löven, och ni vet att sommaren är nära.
Mark 13:29. Och på samma sätt vet ni att när ni då ser det här komma fram [uppträda], då är det nära, han [det] är vid dörren.
Mark 13:30. Jag säger er med säkerhet att detta släckte [generationen, nationen, folket, tidsåldern] skall verkligen inte [aldrig] nå sitt slut [passera, förgås] ända tills allt det här händer [föds, kommer, sker].
Mark 13:31. Himmelen och Jorden [värden] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
Mark 13:32. Och om den dagen och den timmen [stunden] vet ingen, inte ens änglarna [budbärarna] i himlen [skyn], inte heller sonen, ingen utom [om inte] fadern [far].
Mark 13:33. Se, var vakna [vaka] och be, för ni vet inte när det är tid.
Mark 13:34. På samma sätt som när en människa som skall utomlands, när han lämnar huset ger sina tjänare [slavar] makten och var och en sina uppgifter och han ger portvakten uppgift att vaka.
Mark 13:35. Vaka därför, för ni vet inte när Jesus [Herren, Jashve] kommer ut från sin bostad [hus], är det sent eller vid midnatt eller vid hanegället [tredje nattväkten, vakten när tuppen gal], eller i gryningen.
Mark 13:36. När han kommer plötsligt, ska han då finne er sovande.
Mark 13:37. Och det säger jag till er alla: Vaka [var vakna].
 
 
 
Lukas
 
Luk 21:1. Och när han ser upp ser han de rika som lägger gåvor i tempelkistan.
Luk 21:2. Och han ser då också en fattig änka lägga 2 skärvar där.
Luk 21:3. Och han säger: Jag säger er att den fattiga änkan lade i verkligheten mera än alla.
Luk 21:4. För de allihopa tar från sitt överflöd till det de lägger som Guds gåva, men hon tar absolut allt i sin fattigdom, det livsnödvändiga som hon har, och lägger dit.
Luk 21:5. Och några talar om templet, att stenarna är vackra och det har blivit prytt med tempelgåvor. Han säger då:
Luk 21:6. Ni ser det här nu, men det kommer att komma en dag på vilken det inte skall lämnas sten på sten, det kommer i stället att brytas ner.
Luk 21:7. Och de frågar honom, de säger: Mästare [Lärare] när kommer detta och vad är tecknet [undret] när det här skall ske.
Luk 21:8. Och han säger: Var förståndiga, låt er inte förföras [bedras, luras, bedåras], för många kommer att komma under mitt namn, och säga: Det är jag [och därför säga: Jag är] och tiden har kommit, ni skall då inte följa [gå efter] dem.
Luk 21:9. Och när ni då får höra om krig och uppror [oordning, förvirring] bli då inte skrämda för det måste komma före, men änden [resultatet] kommer inte genast.
Luk 21:10. Han sade till dem: Folkgrupp [nation, hednafolk, ras] kommer att resa sig mot folkgrupp [nation, hednafolk, ras] och rike [regler] mot rike [regler].
Luk 21:11. Och det kommer att vara väldiga jordskalv som slår ner områden, och svältkatastrofer, och epidemier, och det kommer att vara väldiga skrämmande tecken från himlen [skyn].
Luk 21:12. Men före allt detta kommer de att kasta sig över och gripa er och förfölja er och överlämna er till synagogor [församlingshus, samlingar, kyrkor] och fängelser [vakter], de för er till styresmän [kungar] och ledare [landshövdingar] på grund av mitt namn.
Luk 21:13. Men det resulterar för er i vittnesbörd.
Luk 21:14. Men lägg det på minnet [i era hjärtan], att inte tänka ut i förväg att svara emot.
Luk 21:15. För jag kommer att ge er ord och förstånd och ingen som är mot er kommer att ha kraft att motsäga er eller att stå emot er.
Luk 21:16. Och vidare kommer ni att överlämnas av föräldrar och bröder [kristna trosfränder] och släktingar [vänner] och dem ni älskar, och de kommer att döda er.
Luk 21:17. Och ni kommer att hatas av alla på grund av mitt namn.
Luk 21:18. Och inte ett hår från ert huvud kommer någonsin att gå förlorat [förstöras].
Luk 21:19. Genom tålamod skall ni vinna era liv [äga era liv, äga era själar].
Luk 21:20. Men när ni då ser Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet] omringas av arméer, då skall ni veta att det har kommit nära, och ödeläggelsen skall ske av Jerusalem självt.
Luk 21:21. Då skall de i Judéen fly till bergen, och de där inne de skall fly ut, och de på landsbygden skall inte gå in i där.
Luk 21:22. Det är rättvisans [domens, straffets, upprättelsens] dagar, då fullföljs allt som skrivits.
Luk 21:23. Och ve dem som är havande och de som ammar i de här dagarna, för det kommer att bli en väldig nöd [elände, tvång] över värden och en vrede [passion, hämnd] över detta folk.
Luk 21:24. Och de skall falla för svärdsegg och de skall bli förda i fångenskap till alla hednafolk [folk, nationer] och Jerusalem kommer att vara sönder trampat av hedningarna [folken, nationerna] tills hedningarnas [folkens, nationernas] tider är fullföljda [uppfyllda, slutförda].
Luk 21:25. Och det skall bli tecken [mirakel] i solen och månen och stjärnorna [stjärnkonstellationerna] och över jorden [värden], folkens [hedningarnas, nationernas] vilsenhet [knipa, bryderi, rådlöshet] på grund av det som hörs från havet [havets eko, havets dån] och sjögången [böljandet].
Luk 21:26. Från människornas ande löshet [and-löshet, livlöshet, uppgivande av anden] av fruktan och inför det som kommer [förväntade straff], för de himmelska krafterna [makterna] kommer att skakas [bli upprörda, vackla].
Luk 21:27. Och då kommer de att se Människosonens [Adams sons] kommande [framträdande, trädande in] bland molnen [i diset] med kraft [makt] och väldig härlighet [ära, heder].
Luk 21:28. Det här kommer först, och från detta kommer det att hända [bli till, födas]. Räta då på er och lyft upp era huvuden för er frälsning [förlossning, befrielse] närmar sig.
Luk 21:29. Och han berättar för dem jämförelsen [liknelsen]: Se på fikonträdet och alla träd.
Luk 21:30. När ni ser att de slår ut, då vet ni att nu är sommaren nära.
Luk 21:31. Och på det viset, när ni ser dessa saker hända, vet ni att Guds rike [regeringstid, suveränitet] är nära.
Luk 21:32. Jag säger er med säkerhet att detta släckte [generationen, nationen, folket, tidsåldern] skall inte nå sitt slut [passera, förgås] förrän allt ju händer [föds, kommer, sker].
Luk 21:33. Himmelen och Jorden [världen] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
Luk 21:34. Och sköt er så ett ni inte tynger ner [överbelastar] era hjärtan [sinnen] med orgier [fylla] och dryckenskap [förgiftning] och bekymmer [omsorg] som hör till det dagliga livet och plötsligt [omedvetet] är den dagen över er.
Luk 21:35. Det är liksom att bli snärjd [en snara, hålla fast, list, trick] för den kommer över alla som bor på jordens hela yta.
Luk 21:36. Var vakna och be hela tiden så att ni då skall anses ha rätt [värdiga, passande, förtjänta] att slippa allt detta som är planerat att hända och att ni skall få stå intill [framför] människosonen [Adams son].
Luk 21:37. Och han var på dagen i templet för att undervisa dem, men på natten går han iväg [ut], han övernattade under bar himmel på Oljeberget [berget som kallas olivträden].
Luk 21:38. Och hela hopen av människor stod upp tidigt i gryningen för att höra från honom i templet.
 
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar