söndag 25 mars 2018


Ändetiden 388,
Israels folk tar emot Jesus



Här ser vi också hur Israel tar emot Jesus. Det är det som ska ske nu snart. Jesus ska vara Guds son för Israel. Han ska vara deras Messias.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.


Det hela ska komma genom att Israel bekänner sin synd. Och vad är den, jo det är att de förrådde honom en gång när han kom hit för 2000 år sedan. Det var det som gjorde att Guds hämnd kom över dem. Och de ska nu inse att Jesus faktiskt var Messias.

Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.

Och det var det att de alltså inte tog emot Jesus som gjort att han dolt sitt ansikte för Israel, de har varit fördrivna från sitt land nu under 2000 år.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Men när de erkände sitt misstag och ropade på Jesus. Då kommer befrielsen. Då kommer förlåtelsen. Och vi ser redan hur de har fått återvända till sitt land. Jesus har redan visat förbarmande med dem. För vi är inne i den tid nu när Guds löften till Israel går i uppfyllelse.

Jesus vet att de snart kommer att erkänna honom som Messias och han har redan visat sin kärlek mot dem.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar