måndag 26 mars 2018


Ändetiden 389,
Israels folk kommer nu hem för Jesus förbarmar sig över dem



Nu får Israels barn komma hem därför att Jesus förbarmar sig över dem.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.


Israel har varit utspridda i fienders länder och haft det svårt, men Jesus inte bara samlar dem utan han helgar dem också och kommer att helga dem ytterligare så att alla vi andra kan se det. Guds plan med Israel går i uppfyllelse, det är en kontinuerlig process som är på gång.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].

Att Israels folk får komma hem idag det visar att Jesus är Guds son. Gud är trofast och det han lovat det håller han. Och det innebär att Bibeln är trovärdig och Gud finns. Det är ju Guds son som skulle göra det här enligt det vi läst. Och nu händer det. Alltså är det Guds son som verkar. Och det syns över hela världen.

Alla folk ser hur Gud tar hand om Israel. Fast de har fiender som till varje pris vill fördärva dem så är Gud med Israel så att de finns kvar. Ja de inte bara finns kvar de är välsignade.

Israels land är deras. Det har Gud bestämt och nu ser man det, för Jesus är med dem och uppfyller Guds löften.

Och vi ser idag hur Israel samlas till sin mark, och de kommer alltså också att erkänna Jesus som Guds son. Och vi kommer alla att få se det.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar