torsdag 29 mars 2018


180329
Skärtorsdagens Evangelium enligt Matteus


Eftersom det är Skärtorsdagen idag ska vi titta på den här dagens Evangelium. Och vi väljer Matteus Evangelium.


Här är det i min egen översättning direkt från Grekiska.



Mat 26:17. Men först kommer nu det osyrade brödets högtid och lärjungarna säger därför till honom: Var vill du att vi gör iordning åt dig att äta påskmåltiden [påsk].
Mat 26:18. Och han säger då: Gå till staden till en speciell person, och säg till honom, "Mästaren säger, min tid är nära, var hos dig kan jag hålla påskmåltid [påsk] med mina lärjungar".
Mat 26:19. Och lärjungarna gör som Jesus sagt till dem och de gör i ordning för påskmåltiden [påsk].
Mat 26:20. Och när det blivit kväll låg han till bords med de 12.
Mat 26:21. Och när de äter säger han: Amen [det är säkert], jag säger er att en av er kommer att överlämna [bedra] mig.
Mat 26:22. Och då känner de sig enormt sorgsna och alla säger till honom: Det är väl inte jag, Jesus [Herre, Jashve].
Mat 26:23. Och han svarar då: Han som doppar handen med mig i fatet, han kommer att överlämna [bedra] mig.
Mat 26:24. Dock är det så att människosonen [Admas son] går bort, som det har skrivits om honom, men ve den människa genom vilken människosonen överlämnas. Det hade varit bättre för honom om den människan inte fötts.
Mat 26:25. Judas [firad, prisad, vördad, dyrkad], han som överlämnade honom, tar då till orda, han säger: Kanske är det jag, Rabbi [mästare]. Han säger till honom: Du säger det.
Mat 26:26. Och medan de äter tar Jesus brödet och välsignar och bryter det och han gav det till lärjungarna i det han säger: Ta det här och ät, det är min kropp.
Mat 26:27. Och han tar sedan bägaren och han tackar och han ger till dem i det han säger: Drick av den alla.
Mat 26:28. För det här det är mitt blod, det nya förbundets, det som innesluter [går runt om, med anledning av] de många [många saker], som blir utgivet [utgjutet] till syndernas förlåtelse.
Mat 26:29. Och jag säger er att jag, kommer aldrig hädanefter mer att dricka av denna vinrankans produkt tills den dag när jag dricker det nya med er i min fars rike.
Mat 26:30. Och efter det de sjungit går du ut till Oljeberget [Olivberget]
Mat 26:31. Därefter säger Jesus till dem: Alla ni kommer att avfalla från mig i natt [i denna natt], för det är skrivet. "Jag kommer att förgöra [slå] herden och hjorden kommer att spridas ut".
Mat 26:32. Men efter min uppståndelse kommer jag att gå före till Galileen [cirkel, fällbar, ringa, gräns, kust, land].
Mat 26:33. Och Petrus [klippan] svarar honom: Om alla de andra avfaller från [tar anstöt av] dig så kommer jag likaväl aldrig att avfalla.
Mat 26:34. Jesus säger till honom: Amen [I sanning], jag säger dig att i denna natt, innan tuppen gal 3 gånger kommer du att förneka mig.
Mat 26:35. Petrus säger till honom: Även om det måste innebära att jag kommer att dö med dig, kommer jag absolut inte att förneka dig. På samma sätt säger också alla lärjungarna.
Mat 26:36. Därefter kommer Jesus med dem till en plats man kallar Getsemane [press karen för olja, oljepressarna, friska smörjelsen, överflödande oljan], och han säger till lärjungarna: Sitt ner här så länge, jag går längre bort för jag vill be.
Mat 26:37. Och han tar då med sig Petrus och Sebedeus två söner och han börjar att känna ångest och fruktan.
Mat 26:38. Då säger han till dem: Det är en intensiv sorg ända till döds i min själ. Stanna här och vaka med mig
Mat 26:39. Och han går vidare en liten bit och faller ner på sitt ansikte, och han ber och han säger: Min far, du är mäktig, se till att denna bägare nu försvinner från mig, men inte som jag vill utan som du vill.
Mat 26:40. Och han går till lärjungarna och han finner dem sovande och han säger till Petrus [klippan]: Så ni är inte ens i stånd att vaka en timme med mig.
Mat 26:41. Håll er vakna och be att ni inte kommer in i frestelser [motgångar, prövningar], visserligen är anden villig men köttet [kroppen, den mänskliga naturen] är svagt.
Mat 26:42. Åter, för andra gången, går han bort och han ber i det han säger: Min far, om inte denna bägare kan försvinna [gå bort] från mig, om det verkligen inte är möjligt, så dricker jag den, låt det hända som är din vilja.
Mat 26:43. Och han går sedan tillbaka och finner dem åter sovande, för deras ögon var så tunga [hade tyngts ner].
Mat 26:44. Och han lämnar dem och går sedan åter bort och ber för tredje gången och han säger samma ord.
Mat 26:45. Därefter går han tillbaka till sina lärjungar och säger till dem: Ni sover vidare och vilar er. Se tiden är nära när människosonen [Adams son] överlämnas i syndares händer.
Mat 26:46. Vakna, vi måste gå. Se han har kommit nära, han som överlämnar mig.
Mat 26:47. Och se, medan han ännu talar kommer Judas [firad, prisad, vördad, dyrkad] där, en av de 12, och med honom en massa [stor mängd] folk med svärd och påkar [stavar], från översteprästerna och folkets äldste.
Mat 26:48. Och han som överlämnar [bedrar] honom, han ger ett tecken till dem i det han säger: Han som jag kysser, han är det, ta fast honom.
Mat 26:49. Och genast går han fram till Jesus där han säger: Gläd dig Rabbi [mästare], och han kysser honom.
Mat 26:50. Och Jesus säger då till honom: Kompis [vän], varför är du här nu. Och de går sedan fram och lägger händerna på Jesus och tar fast honom.
Mat 26:51. Och se bland de som är med Jesus, sträcker en person ut handen och drar fram sitt svärd [kniv], och slår till översteprästens tjänare och hugger av honom öronsnibben [örat].
Mat 26:52. Då säger Jesus till honom: För tillbaka svärdet [kniven] till dess ställe, för alla som griper till svärd skall förgöras med svärd.
Mat 26:53. Eller menar du att jag inte nu är kraftfull och därmed kan be till min far och det kommer att stå mer än 12 legioner änglar [budbärare] hos mig.
Mat 26:54. Men hur skall då skrifterna fullföljas, att det är nödvändigt att det här sker.
Mat 26:55. Då sade Jesus till folkhopen: Som mot en bandit går ni ut, med svärd och påkar för att gripa mig, dagtid har jag varit hos er, jag satt och undervisade i templet och ni grep mig inte.
Mat 26:56. Detta har skett för att profeternas skrifter skall fullföljas, Då lämnar alla lärjungarna honom och flyr.
Mat 26:57. Och de fängslar Jesus och för bort honom till översteprästen Kaifas [dalgång, omringaren, krökaren, förstelnaren], där de skriftlärde och de äldste är samlade.
Mat 26:58. Men Petrus [klippan] följde efter honom på avstånd till översteprästens gård och han gick också in och han satt med tjänarna för att se utgången [resultatet].
Mat 26:59. Och översteprästerna och de äldste och hela rådet sökte ett falskt vittnesmål om Jesus, för de ville döda honom.
Mat 26:60. Men de finner inget och fast många falska vittnen kom finner de inget.
Mat 26:61. Därefter kommer två falska vittnen och de säger: Han säger, "jag har kraft att först bryta ner Guds tempel och att sedan på 3 dagar bygga upp det".
Mat 26:62. Och översteprästen reser sig då och säger till honom: Du svarar inte, hur är det med det de vittnar mot dig.
Mat 26:63. Och Jesus var tyst och översteprästen säger då till honom: Jag besvär dig vid den levande Guden att du nu skall svara, om du är Messias [Kristus, Den Smorde] Guds son.
Mat 26:64. Jesus svarar honom: Så du säger det, men jag säger till er, från nu kommer ni att se människosonen [Adams son] som sitter på maktens högra sida och han är den som kommer på himlens skyar.
Mat 26:65. Då river översteprästen sönder sina kläder och säger att han nu hädar [kränker, skymfar] Gud. Varför behöver vi mera vittnen, se [vet, överväg] nu, ni hör hans hädelse [kränkning] av Gud.
Mat 26:66. Vad menar han enligt er, och de svarar då: Han är skyldig till dödsstraff [döden].
Mat 26:67. Därefter spottar de sedan på honom i ansiktet och de misshandlar [torterar] honom och de slår honom.
Mat 26:68. De säger: Profetera för oss Messias [Kristus, Den Smorde], vem är det som nu slår dig.
Mat 26:69. Och Petrus [klippan] satt utanför på förgården [gården] och en tjänsteflicka kommer till honom och säger: Också du var med Jesus från Galileen [cirkel, fällbar, ringa, gräns, kust, land]
Mat 26:70. Men han förnekar då inför alla och säger: Jag har ingen aning om [vet inte] vem du talar om.
Mat 26:71. Och han går då ut till porten, och åter ser en annan kvinna honom och säger till dem som är där att han var med Jesus från Nasaret [gård, skydd, vakt, blir fostrad, örn].
Mat 26:72. Och åter förnekar han med ed, att han inte känner den människan.
Mat 26:73. Efter en kort stund kommer de som har stått där och säger till Petrus: Också du är verkligen en av dem, för ditt tal avslöjar dig.
Mat 26:74. Då börjar han att förbanna och att ta ed: För jag känner inte den människan. Och strax gal tuppen.
Mat 26:75. Och Petrus minns då det ord Jesus sagt till honom, att innan tuppen gal kommer du att 3 gånger förneka mig. Och han går då ut och gråter bittert.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar