lördag 3 mars 2018


Ändetiden 366,
Gog kriget är i omgångar



Vi ser det redan i vers 38:4 hur det står att Gud ska tvinga ut Gog, igen och igen. Och varje gång går det likadant, Gog krossas.

Det här är det som pågått sedan 1948, när Arabstaterna anföll Israel för första gången. Och sedan ha man alltså upprepat det i omgångar.


Hes 38:3.  Och säg: Se så säger Herren Jesus [Jashve] till dig Gog, det väldiga giftets och värdens regent [Ros Mesek och Tubals regent].
Hes 38:4.  Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall sätta krokar i din käke och jag för ut dina följeslagare och hela din styrka med hästar och ryttare, fantastiskt rustade hela hopen, stora sköldar och skydd, alla hanterar svärden.


Gogkriget är inte ett krig som kommer och som kommer att vara vid ett tillfälle och sedan ta slut utan det kommer att ske med krig efter krig, omgång efter omgång. Men Gog kommer hela tiden att förlora. Det kan vi läsa längre ner.

Och vi tittar redan här på de versarna så vi vet hur det ska gå. Gog ska alltså dömas och det ser vi i vers 38:21 – 23.

Hes 38:21.  Och jag ropar på alla ödelagda berg, säger Herren Jesus [Jashve], människan ödelägger sin bror.
Hes 38:22.  Och jag låter döma honom i pest [i ord] och i blod och översvämmande regn och stora brinnande hagel stenar och jag regnar svavel på honom och på hans hop och på de många folken som är med honom.
Hes 38:23.  Och jag gör mig stor och jag helgar mig och jag skall bli känd inför många hedningars [folks] ögon och de förstår att jag är Jesus [Jashve].

Och vidare ser vi det i 39:3 - 4

Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand.
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.

Och i vers 39:9 har vi ett uttryck till som talar om att det ska ske i fler omgångar. Det ord som oftast översätts med år, alltså ”man ska bränna dem i 7 år”, kan också översättas med omgångar, alltså ”man ska bränna dem i 7 omgångar”, Alltså man ska rensa upp efter krigen 7 gånger. Det ska alltså vara 7 krig.

Hes 39:9 Och innevånarna i Israels städer går ut och bränner och lägger i elden, sköldar och krokar, bågar och pilar och handpåkar och spjut och de bränner dem i eld i 7 omgångar [år].

Och det är det vi sett fram till 2005 hur man från Arabländernas sida angripit Israel gång på gång men Israel har alltid vunnit med Guds hjälp.

Och om vi tittar på krigen som varit så hade vi krig 1948 när Israel bildades. Vi hade krig 1967 när Israel blev hotat och svarade med att erövra hela området mellan havet och Jordan, det som Gud lovat.

Och vi har kriget 1973 när Israel blev angripet på sin högtidsdag när alla soldater var hemma men lyckades i alla fall vinna kriget och på nytt befästa hela området mellan Jordan och havet.

Sedan har vi ett antal krig i södra Libanon, Vi har alla intifadorna som varit.

Och lägger vi ihop allt det här så kommer vi till c:a 7 krig, och 7 kan också ses som det fullkomliga talet och då är betydelsen att det ska vara ett fullt antal Krig, inte nödvändigtvis ett visst antal.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar