tisdag 3 april 2018


180403
Mera Evangelium om Påskens budskap

Det finns mera i Evangelierna som talar om vad som hände efter Jesu uppståndelse, och vi ska här titta på när Jesus mötte sina lärjungar vid Tiberias sjö.




Joh 21:1. Efter det visar sig Jesus åter för lärjungarna vid Tiberias sjö. Och så här visar han sig då.
Joh 21:2. Simon [höra, tala, förklara, proklamera] Petrus [klippa] och Tomas [tvilling, hederlig, förundrad, ensam] han som kallas Didymus [tvilling] och Natanael [Guds gåva] från Kana [villig, ägare, köpare] i Galileen [cirkel, fällbar, ringa, gräns, kust, land] och Sebedeus [gåvorna, min gåva] söner och två av hans andra lärjungar, var tillsammans.
Joh 21:3. Simon Petrus säger till dem: Jag går och fiskar. De säger till honom: Vi går med dig vi också. Och de går då iväg och de kliver genast upp i båten. Men den natten fångar de inget.
Joh 21:4. Och när det blir gryning står Jesus på stranden, men lärjungarna hade inte förstått att det är Jesus.
Joh 21:5. Jesus säger då till dem: Barn har ni ingen mat. De svarar honom: Ingen.
Joh 21:6. Och han säger till dem: Kasta ut nätet på båtens högra sida och ni skall få. De kastade då ut och de mäktade inte mera att dra in på grund av den stora mängden fisk.
Joh 21:7. Och den lärjunge som Jesus älskade säger till Petrus: Det är Jesus [Herren, Jashve]. När Simon Petrus hör att det är Jesus [Herren, Jashve] tar han om sig manteln för han var naken, och han kastar sig i sjön.
Joh 21:8. Och de andra lärjungarna de kommer med båten för de var inte långt från stranden, utan ungefär 200 alnar (100 m), och de släpar fisknätet.
Joh 21:9. Och när de då går i land ser de en koleld som är där och fisk som ligger på den och bröd.
Joh 21:10. Jesus säger till dem: För hit av fiskarna, som ni nu har fångat.
Joh 21:11. Simon Petrus står då upp och drar nätet upp på land, och det är fullt av 153 stora fiskar, och fastän de är så många går inte nätet sönder.
Joh 21:12. Jesus säger till dem: Kom och ät. Men ingen av lärjungarna vågade fråga honom: Vem är du. För de ser [förstår] att det är Jesus [Herren, Jashve].
Joh 21:13. Och Jesus går fram och tar brödet och ger till dem och fisken på samma sätt.
Joh 21:14. Detta är redan tredje gången Jesus visar sig för sina lärjungar, han som är uppväckt från de döda.
Joh 21:15. Och då de äter säger Jesus till Simon Petrus: Simon Jonas [duva] son, älskar [håller av, högaktar, är trofast mot] du mig mer än dessa. Han svarar honom: Ja Jesus [Herre, Jashve], du vet att jag älskar [håller av, är vän till] dig. Han säger till honom: Var en herde för mina lamm.
Joh 21:16. Åter en andra gång, säger han till honom: Simon Jonas son älskar [håller av, högaktar, är trofast mot] du mig. Han säger till honom: Ja Jesus [Herre, Jashve] du vet att jag älskar [håller av, är vän till] dig. Han säger till honom: Led mina får.
Joh 21:17. För tredje gången säger han till honom: Simon Jonas son, älskar [håller av, är vän med] du mig. Petrus blir förtvivlad och säger då till honom för tredje gången: Jesus [Herre, Jashve] du vet allt, du vet att jag älskar [håller av, är vän med] dig. Jesus säger till honom: Var herde för mina får.
Joh 21:18. Amen [sant], Amen, jag säger dig när du var ung spände du bältet om dig och du gick där du ville, men när du blir äldre [gammal] har du sträckt ut händerna och andra kommer att spänna bältet om [rusta, göra i ordning] dig och man kommer att föra dig dit du inte vill.
Joh 21:19. Och det här säger han i det han anger vilken döde han kommer att ära Gud med, och när han sagt det här, säger han till honom: Följ mig.
Joh 21:20. Och då Petrus vänder sig om ser han den lärjunge som Jesus älskade, som var med i sällskapet, och det var han som låg till bords i måltiden vid hans bröst. Och som då säger: Jesus [Herre, Jashve], vem är det som förråder dig.
Joh 21:21. Petrus ser då denne, han säger till Jesus: Jesus [Herre, Jashve], hur blir det med han.
Joh 21:22. Jesus säger till honom: Om jag vill att han skall stanna kvar tills jag kommer, vad gör det för dig, följ du mig.
Joh 21:23. Och så kom det ordet ut bland bröderna, att den lärjungen inte dör, men Jesus sa inte till honom, att han inte dör, utan om jag vill att han stannar kvar tills jag kommer, vad gör det för dig.
Joh 21:24. Det är han, den lärjungen, som vittnar om det här och han är den som har skrivit det här, och vi vet hans vittnesmål är sant.
Joh 21:25. Det är också mycket som Jesus gjort, och om det skall skrivas ner ett och ett, skulle inte ens själva universum, antar jag, rymma böckerna som blev skrivna, Amen [sant, fast, trovärdigt].

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar