måndag 9 april 2018


Ändetiden 396,
Jesus räddar och dömer


Det är i Jesu namn det ska ske. Det ser vi speciellt i vers 32 här.

Jesus är namnet som vi kan bli frälsta, räddade, i. Och det gäller idag som i alla tider.


Och här gäller det förmodligen speciellt Judarna.

Joel 2:32 (Joel 3:5).  Och det är så att var och en som ropar i namnet Jesus [Jashve] han räddas [blir frälst], ty på Sions berg och i Jerusalem är befrielsen [de befriade], som Jesus [Jashve] sade, för återstoden av dem som Jesus [Jashve] kallar.
Joel 3:1 (Joel 4:1).  För se i de dagarna, på den tiden, då jag återupprättar det som vilat.
Joel 3:2 (Joel 4:2).  Skall jag [Och jag] samla alla hednafolk till Juda* och Jerusalem* och jag låter dem gå ner i Jesu doms dal [Josafats dal, domens dal, Jeshua doms dal, den dömda dalen] och jag låter döma deras folk där, på grund av mitt folk och min arvedel Israel*], som de spred ut bland hedningarna och mitt land delade de.
{ * Juda= firad, prisad, vördad, dyrkad; Jerusalem = Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet; Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}


Judarna är Guds egendomsfolk och betyder speciellt för vår Gud. Och vi ser att det är i Jerusalem som befrielsen ska äga rum.

Och det är ju som det är idag. Jesus för samman sitt folk, Judarna och samlar dem till Israel och till Jerusalem. Det är där de får uppleva att de är befriade.

Här ser vi att samtidigt som det är Jesus som upprättar dömer Jesus.

Samtidigt som han samlar Israel ska Jesus döma de hedningar som försökt stoppa det här. Som försöker förinta Israel. Vi ser hur det står Josafats dal, och det betyder Jesu doms dal. Och det här säger alltså egentligen att Jesus ska döma.

Och det är det vi ser idag när vi ser problemen i Syrien. Och det är alltså dom som gäller för de som går mot Guds plan med Israel. Och det här kommer alltså att fortsätta, tills Gud når sitt mål med ett fritt Israel och med ett välsinnat Judiskt folk i, Precis som Gud har lovat.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar