söndag 3 juni 2018


Ändetiden 451,
Gud döljer inget för oss


Vi ska få se Gud precis som han är. Det är så han vill ha det. Vi ska lära känna honom och bli som han. Bli som Jesus, och Guds välsignelse kommer att flöda över oss.

Upp 22:4. Och de skall se hans ansikte och hans namn på sina pannor.


När Bibeln profeterar om Jesus och hans kommande, när han föddes här till jorden, talar de om att glädja sig inför Guds ansikte.

Jes 9:1 För ångestens mörker [mörkret som leder till ångest] skall tas bort, det gamla kommer att försvinna, i Sebulons [deras boning, boning,] land och Naftalis [brottas, bäva, bi kaka] land. Det kommer en härlig havs väg som går över Jordan [sänka], Galiléen [cirkel, gränsland, kust] Hednafolken.
Jes 9:2 Det folk som går i mörker, skall se [ser] ett stort ljus, upprätta i dödens land, ljus som förkunnar den högste.
Jes 9:3 Du låter de stora människoskarorna glädja sig åt mig, glädja sig inför ditt ansikte, som man gläder sig vid skörden, och som man gläder sig när man fördelar byte.

Jesus är det stora ljuset och han sprider glädje, och vi får vara inför honom.

Men motsatsen gäller också det kan vi läsa om i 1 Mos 5 när Gud ger Mose det som kallas Mose sång. Då motiverar Gud det med de här versarna.

5 Mos 31:16.  Och Jesus [Jashve] sade till Mose: Se när du vilar hos dina fäder, kommer det här folket att resa sig upp och det kommer sedan att vara otroget med främmande Gudar i landet som man kommer att föras in i, och man kommer att överge mig och man låter krossa förbundet som jag slöt med dem.
5 Mos 31:17.  Och på den dagen [då] flammar min vrede upp över dem, och jag överger dem, och jag gömmer mitt ansikte för dem, och det skall ske att de uppslukas av många sorger och fiender. Och man skall säga på den dagen: Han är borta, denna ondska [sorg] finns därför att inte Gud är ibland oss [i vårt inre],
5 Mos 31:18.  Och jag kommer på den dagen [då] absolut att dölja, ja jag låter dölja, mitt ansikte, på grund av allt det onda som man gör, för de har vänt om till andra Gudar.

När man inte får se Gud är man förbannad. Då är men utlämnad åt onda Andar.

Det är det som händer idag i vårt land eftersom vi övergett Gud och sagt adjö till Jesus. Då vänder han bort sitt ansikte och ondskan kommer och tar hand om landet.

Men så ska det inta vara i Guds stad. Det läste vi i Upp 22:4. Där ska man alltid se Guds ansikte. Gud är där med sin närvaro och välsignar.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar