fredag 1 juni 2018


Ändetiden 449,
Jesus regerar i Guds stad



Det är därför Guds stad kommer att bli så fantastisk, för det är Jesus som ska regerar. Jesus är lammet som är slaktat, och som vunnit seger.

Guds stad. Guds rike regeras av Jesus.

Upp 22:3. Och ingen förbannelse [plåga] skall vara mer, och Guds och Lammets tron skall stå i den, och hans tjänare skall tjäna honom.


I Ps 2 kan vi också läsa om det här att det är Jesus som ska styra. Jesus är konungen på Sion.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].

Det är alltså Jesus som ska regera. Det är i hans fostran konungarna ska styra.

Jesus är Konungarnas konung och Herrarnas Herre, och det finns i Upp 19:16.

Upp 19:16. Och han har på kläderna och på sin höft namnet skrivet: Konungarnas konung och Herrarnas herre [Jesus].

Vi ser det här också när vi läser om 1000 års riket. Där regerar de som sitter på tronerna tillsammans med Jesus.

Upp 20:4. Och jag ser troner, och de själar som halshuggits [blivit avhuggna] på grund av Jesu vittnesbörd och på grund av Guds ord och som inte dyrkar [älskar, vördar] vilddjuret och inte hans bild och inte mottar märket [präglingen] på sin panna och på sin hand, de sitter på dem och domsrätt [dom] ges till dem, och de lever och de regerar med Kristus de tusen åren.

Jesus är den som kommer att regera och det är det vi går och väntar på.

Och redan kan vi vara förvissade om att det vi ser runt om kring oss. Det som händer redan nu. Det följer Guds plan. Och snart kommer alltså Jesu fullständiga seger, där han blir hela jordens konung, han som är Guds son.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar