torsdag 14 juni 2018


Ändetiden 462,
I Jesus har vi evigt liv



När vi lever i Jesus har vi Evigt liv. Livets träd finns hos oss. Och vi får vara i den heliga staden där Jesus är. Han är vår Herde och tar hand om oss varje dag.

Upp 22:14. Välsignade är de som gör hans befallningar [(annan grundtext:) som tvättar sina kläder], för rätten till livets träd skall vara deras, och de skall komma in genom portarna till staden.


Hur fantastiskt livet i Jesus är det kan vi läsa i Psalm 23.

Ps 23:1 En Psalm, som kom till David. Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
Ps 23:2 Han för mig till de gröna betena, och lägger mig ner vid vatten för att vila.
Ps 23:3 Han förnyar min själ, han leder mig på rättfärdighetens väg, för sitt namn skull.
Ps 23:4 Även om jag vandrar i dödsskuggans dalgång, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din stav och ditt stöd, de tröstar mig.
Ps 23:5 Du arrangerar en måltid mitt framför mina fienders ansikte, du har smort mitt huvud med olja, min bägare blir ständigt fylld.
Ps 23:6 Förvisso skall, gott och trofasthet, följa mig i alla mitt livs dagar och min vila är i Jesu hus i evighet.

Livet med Jesus är fantastiskt och det har inget slut.

Karl Håkan

PS. I den här översättningen som är min egen har jag satt in Jesus där det står Herren i den vanliga översättningen. I Hebreiskan står det YHWH alltså namnet på Israels Gud. Och eftersom Jesus hävdade att han var just YHWH som kommit i mänsklig gestalt till oss, så har jag valt att sätta in Jesus på de platserna.

YHWH kan uttalas på olika sätt och Jashve är ett vanligt uttal. Men Jeshoa (alltså med h som går över i sje-ljus) skulle också kunna vara det uttal som är rätt och då ligger det mycket nära namnet på Jesus som ju på Hebreiska är Jechoa (med tje-ljud).

Att man i den vanliga översättningen skriver Herren är för att Judarna ansåg att Gudsnamnet YHWH var outtalbart och fick inte sägas. Och därför ersattes det med Herren i Septuaginta, deras Grekiska översättning. Och det är alltså det som finns kvar i vår normala översättning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar