tisdag 12 juni 2018


Ändetiden 460,
Jesu lön beror på arbetsinsats


Att arbeta för Jesus ger lön. Men lönen är olika beroende på arbetsinsats, det kan vi läsa i Upp 22:12.

Upp 22:12. Och se jag kommer snart och för att ge min lön, från mig till en var, såsom hans gärning [arbete] är.


I Mark 10:29 – 31 kunde vi läsa Jesu ord att vi redan här i tiden ska få igen det vi avstått för hans rike och i himlen Evigt liv.

Det betyder naturligtvis att de som offrat mycket, de som arbetat mycket och de som avstått mycket de får mera.

Men alla får Evigt liv. Frälsningen gäller alla oberoende av insats.

Det kan vi se när vi ser Jesu ord till rövaren på Korset. Han blev frälst fast han inget gjort för Jesus.

Luk 23:42. Och han sade till Jesus: Kom ihåg mig Jesus [Herre, Jashve] när du kommer till ditt rike [kungadöme].
Luk 23:43. Och Jesus säger till honom: Jag säger med visshet till dig [till dig idag], du kommer idag [du kommer] att vara med mig i paradiset.

Han bad om en tanke och det räckte för att blir frälst. Jesu nåd gäller alla.

Vi kan konstatera att det inte heller beror på hur länge man varit med för vi har ju liknelsen om vingårdsarbetarna som anställdes vid olika tider på dagen. Alla fick en dagslön. (Mat 20:1 – 16)

Med andra ord. Tiden, hur länge man varit med, spelar ingen roll, utan det är engagemanget, insatsen och att man varit med.

Jesus ger lön efter engagemang och att man varit med och evigt liv till alla som följer honom.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar