lördag 16 juni 2018


Ändetiden 464,
Jesus härstammar från David


Det här är viktigt därför att Bibeln säger att så här skulle det bli. Messias ska vara ättling till David, och det var Jesus. Och därmed bekräftas att han var Messias, den utlovade.

Upp 22:16. Jag Jesus sänder min ängel [sändebud] för att vittna om detta för er i församlingen. Jag är Davids rot och stam, den strålande morgon stjärnan.


Vi kan läsa Jesu stamtavlor i Bibeln i Evangelierna. (Mat 1:1 – 17, Luk 3:23 – 38)

Och för att ingen tvekan ska råda, påpekar Jesus det här i vers 16. Han är Davids son härstammar från David, precis som Messias skulle göra.

Och här har vi orden från 2:a Samuels boken där David får löftet av Gud. Och att det inte bara var Salomo det gällde det ser vi på att det här var ett kungarike som skulle vara i evig tid.

2 Sam 7:12.  När dina dagar är fyllda och du sover hos dina fäder, då skall jag låta resa upp din avkomma [släckt] efter dig, som utgår från dig [din mage, livmoder], och jag skall låta etablera [fastställa] hans kungarike.
2 Sam 7:13.  Han skall bygga ett hus för mitt verk [mitt namn, jag skall vara där] och jag skall etablera hans kungarikes tron ända till evig tid.
2 Sam 7:14.  Och jag är hans far och han är min son, och som man låtit göra till den drabbade [böjde, överta] och jag låter döma, med dödliga människors stav och med människans [Adams] barns slag.
2 Sam 7:15.  Men min trofasthet viker inte bort från honom, såsom jag lät den vika bort från Saul [avgrundens folk], som jag lät vika undan framför dig.
2 Sam 7:16.  Och dit hus skall vara fast och ditt kungadöme varar i evig tid. Till din favör skall din tron bestå alltid, i evighet.

Vi vet att Davids ätt slutade vara kungar i Juda land. Men Jesus uppfyller alltså det här och är ättling till David och kommer att regera i Evighet.

Vi kan också konstatera i vers 14 hur Jesus var Guds son och hur han skulle bli gjord till den drabbade, alltså bära allas vår synd, och hur han skulle dömas av vanliga dödliga människor och bli slagen.

Jesus var alltså förverkligade det det här och den som led för oss och som skall upprätta sitt kungarike, det eviga.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar