söndag 17 juni 2018


Ändetiden 465,
Jesus är den Strålande Morgonstjärnan


Jesus är den Strålande Morgonstjärnan, Han som visar på soluppgången, för oss alla. Han som första gången kom för 2000 år sedan, han ska komma en andra gång och rädda oss alla.

Upp 22:16. Jag Jesus sänder min ängel [sändebud] för att vittna om detta för er i församlingen. Jag är Davids rot och stam, den strålande morgon stjärnan.


Morgonstjärnan är i själva verket Venus, och den visar sig ibland strax före soluppgången. Den har ett väldigt starkt ljus eftersom den ligger nära solens riktning och reflektionen mot den blir stark.

Ja en del säger att man nästan kan förväxla den med själva soluppgången.

När Jesus kom första gången så var det en förebådelse på hans slutliga seger. Första gången var han den som led och tog våra synder. Näst gång kommer han som Konungen och den som ska härska. Det är därför som han här beskriver sig som den strålande Morgonstjärnan. Den som förebådar soluppgången som alltså är hans andra kommande.

Vi möter det här med Morgonstjärnan också i brevet till Tyatira. Och även här är det just en bild av att Jesus kommer snart. Men vi kan också lägga märke till att det här står bara morgonstjärnan, inte den Strålande Morgonstjärnan som i Upp 22:16.

Upp 2:25. Men bevara det du har, tills jag kommer.
Upp 2:26. Och den som segrar och den som bevarar [vaktar, håller] mina gärningar ända till slutet, till honom skall jag ge makt över folken [hedningarna, nationerna, stammarna].
Upp 2:27. Och han skall valla [bestämma över, vara herde för] dem, med en stav av järn, för de saker som är gjorda av lera krossas, som också jag har mottagit från min far.
Upp 2:28. Och jag skall ge honom morgonstjärnan.

Tyatira är en profetia på Islam det ser man på att kvinnan Jesabel utger sig för att vara profetissa precis som Islams Profet gjorde. Och ut av det hela kommer död, det kan vi läsa i vers 23.

Upp 2:20. Men jag har något mot dig, att du tillåter kvinnan Jesabel [Baals flöde, ö-bon, utsöndrat skräp, svettiga strömmar], hon som säger att hon är profetissa för att undervisa och för att lura mina tjänare att bedriva hor [avgudadyrkan], och att äta avgudaoffer.
Upp 2:21. Och jag ger henne tid att ångra sig från sin otukt [avgudadyrkan] och verkligen omvända sig.
Upp 2:22. Se, jag kastar, henne på sängen, och de som horar med henne in i väldig plåga [nöd, förföljelse], om inte de omvänder sig från sina handlingar.
Upp 2:23. Och hennes barn skall jag krossa och tillintetgöra [döda till döds] och alla församlingarna skall veta att jag är den som granskar njurar och hjärtan och jag skall ge åt er, var och en, efter era gärningar.
Upp 2:24. Men åt er säger jag och åt övriga i Tyatira [fortsatt offer] som inte har samma lära och som inte vet Satans djup som de säger, jag skall inte lägga mera börda på er.

Och när Islam kommer ut på världsarenansom vi ser idag, är det alltså en profetia på att Jesus snart kommer.

Det är den användningen som Jesus har här också i Upp 22:16. Jesu första kommande var just för att förebåda Guds rikes seger. Det var samma budskap, även om tidsaspekten på de två bibelställena är olika.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar