lördag 24 november 2018


Anden i Ändetiden 111,
Summering 7
Israel tar emot Jesus


Israel kommer att ta emot Jesus, det kan vi se här i Hes 39. Och det är det som snart kommer att hända. Redan kan man se hur 400 000 - 500000 Judar i värden har blivit så kallade Messiastroende. Alltså de tror att Jesus är deras Messias. Så de här orden att Israel ska ta emot Jesus har redan börjat ske.


Anden i Ändetiden 37, Israels folk tar emot Jesus

Här ser vi att också Israels folk ska bli frälsta och ta emot Jesus. De ska förstå att han är Guds son.

Och det här kommer alltså i samband med att Hedningarna blir frälsta.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.

Israels folk förstår att Jesus är Guds son. De tar emot Jesus som sin Messias. Att Israel tar emot Jesus är alltså en sak som ska komma.


Anden i Ändetiden 38, När Israel kommer till tro förstår de att det var Messias de dödade

Det här blir en Världsnyhet. Israel konstaterar att det var Messias de dödade, när de dödade Jesus på korset.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.

Det är det de kommer på, att Jesus Guds son deras Messias var den de dödade på korset.


Anden i Ändetiden 39, Guds straff för Israel är slut

Nu är Guds straff för Israel slut. Det som varat i årtusenden är nu över. Och det var för att Israel hade syndat som de fick sitt straff.

Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.

Guds välsignelse är nu tillbaka över Israel. Gud döljer inte längre sitt ansikte för dem. De kommer att bli välsignade så som Gud har tänkt sig.


Anden i Ändetiden 40, Förlåtelsen över Israel

Guds förlåtelse för Judarna har nu kommit. Judarna blir förlåtna för det de skäms över.

Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Och vad är det de skäms över, jo att de dödade Jesus. Han är ju deras Messias. De läste vi att de kommit på i tidigare avsnitt där vi såg i Hes 39:22.


Anden i Ändetiden 41, Guds namn är Jeshoa, Jesus

Vi har läst i några avsnitt att det är för sitt namn skull som Gud frälser Israel och för dem tillbaka till sitt land.

Men vad är Guds namn. Jo det är Jeshoa. Vilket betyder ”han som är”.

Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.

Det hela skrivs med 4 Heberiska bokstäber YHWH och man kan uttala det på flera sätt.

Jishoa, Jehova, Jashve, Jahve etc. Och det betyder alltså han är, han som är, det som är.


Anden i Ändetiden 42, Gud finns för han samlar Israel

Åter talar Gud om hur han ska samla Israel folk. Och det gör han som ett bevis på att han är Gud, Han är helig, och alla folk får se det.

Det är alltså det vi ser idag. Hur Gud visar att han är helig genom att Samla Israel, han är verkligen Gud.

Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.

Israel ska inte längre leva bland de andra folke. Den tiden är alltså slut.


Anden i Ändetiden 43, Israel ska för alltid vara i sitt land

Det kommer till slut att stå klart för alla att det är Gud själv som get Israel deras land tillbaka, både för hedningarna och för Israels folk, och att det är genom Jesus det skett.

Och det är för alltid. De kommer aldrig mer att blir fördrivna.

Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Det här är alltså Guds slutliga mål. Nu är Gud framme. Nu är Israel samlat i sitt land och alla Hedningar ser det. Och det här kommer att vara för alltid.

Anden i Ändetiden 44, Guds Välsignelse och Ande kommer att vara utgjuten över Israel i alla framtid

Det är alltså inte bara det att Israel kommer att för alltid bo i sitt land, som vi konstaterade i förra avsnittet. Utan de kommer också att ha en välsignad framtid.

Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Det här uttrycket att Gud inte döljer sitt ansikte betyder just att Gud välsignar, Gud bryr sig om etc. Och det är det Israel ska få uppleva.

Guds löften till Israel är fantastiska. Israels framtid är en välsignad framtid. Gud är med dem och hans Ande kommer att vara utgjuten över det Judiska folket.


Anden i Ändetiden 45, Det är det här som är Bröllopet och Festmåltiden

Det vi läste här i Hes 39 sista versarna. Det är det som på andra ställen kallas för Bröllopet och Festmåltiden etc.


Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Vi kan läsa om det här på flera ställen i Bibeln. Vi har det i Mat 25


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar