söndag 25 november 2018


Anden i Ändetiden 112,
Summering 8
Jesu Ande väcker Israel


Vi ska titta också på ett annat Bibelställe, där vi ser just det här att det är Anden som ger liv åt Israeloch det är Hes 37.

Anden i Ändetiden 46, Jesu Ande faller över Israel

Ett bibelställe där vi kan se Andens betydelse är det som handlar om Benen i dalen i Hes 37.

Där beskrivs Israels barn som döda ben som växer samman med senor etc och till sist lägger Jesus sin Ande i dem och de får liv.

Vi börjar med att läsa hela bibelstället här:


Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.
Hes 37:3.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].
Hes 37:4.  Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.


Anden i Ändetiden 47, Andligt sett var Israel dött när Gud började sitt arbete att återupprätta dem

Om vi tittar i första versarna i Hes 37 ser vi hur allt började, när Gud återupprättade Israel.

Vi ser att det var en total Andlig död som rådde. Israel var som döda ben.

Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.

Och de var inte bara död utan det var också en dal de var nere i. Och benen var inte bara döda ben, de var dessutom mycket torra. Det fanns ingen Ande i dem. Men likafullt brydde sig Gud.


Anden i Ändetiden 48, Jesus återupplivar Israel

Israel ska åter bli ett folk och ett land, det lovar alltså Gud här. Han ska återuppliva det som var en gång.

Och det är genom Jesus det ska ske.

Hes 37:3.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].
Hes 37:4.  Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.

Jesu ord är det som gäller. Han vet hur man skapar liv. Hans frälsning ger liv och här ska alltså Jesus göra det med sitt ord.


Anden i Ändetiden 49, Det är Jesu Ande som gör verket

Här i vers 5 möter vi Anden. Det är den som ska komma och göra själva arbetet. Jesu Ande ska komma och ge liv.

Hes 37:5.  Så säger Herren Jesus [Jashve] till dessa ben [styrkor, krafter]: Se jag för fram ande in i dem och ni blir åter levande [skall leva].

Jesu Ande är det som verkar på Jorden idag. Det är Anden som gör det Jesus vill ha gjort och här möter vi alltså det igen.


Anden i Ändetiden 50, Gud välsignar Israel och tar hand om dem

Gud gör det som behövs. Det som har sagts av profeter i Bibeln det händer nu. Israel får sitt land och Gud ser till att Israel får det som behövs.

Hes 37:6.  Och jag sätter senor på er och jag tar fram kött på [evangelium över] er och jag skall täcka er med hud och jag lägger ande i er, och ni lever, ty jag är Jesus [Jashve].

Det vi läser är hur Israel återupprättas, det är det den här versen visar, som säger att Gud sätter senor och kött på benen, det visar, hur Israel återupplivas. Hur de samlas, Hur de sätts ihop till en Nation, Israel. Där finns vad som behövs för Gud är med. Gud välsignar och tar hand om dem.

Och idag ser vi alltså hur Israel blir återupprättat som Profetian här säger, så vi vet alltså  att vi är i den här tiden som beskrivs här.


Anden i Ändetiden 51, Hela tillvaron skakar när Israel bildas, i vår Massmedia tid

Det är mäktiga händelser som utspelar sig när Israel bildas. När Israels barn återvänder till sitt land som Gud på nytt gett dem.

Och tillvaron inte bara skakar utan det låter också, det hörs över hela Jorden, och så är det idag, i vår tid, med våra massmedier, de berättar om det här och visar det för alla.

Hes 37:7.  Och jag profeterade som han befallt mig och när jag låtit profetera blev det ljud [skrik, gråt], och se en skakning [larm] och benen närmade sig varandra, ben till ben.

Det är intressant att åter igen hittar vi så mycket av vår tid i dessa profetior. Här har vi den totala uppocnervändhet som vi har idag. Tillvaron är fullständigt upp och ner.


Det som var helt fel förr, det är sådant man ser idag. Det som inte kunde göras förr det gör man idag.


Anden i Ändetiden 52, Jesus bygger upp Israel idag

Jesus bygger idag upp Israel och vi kan se hur han gör det ur olika perspektiv.

Det första är att de olika delarna hålls samman. Vi ser hur det byggs senor på benen i profetian.

Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.

Israel byggs samman av Jesus. Det blir en enhet. Judarna kommer från många olika delar av världen och från många olika länder. Men likafullt klarar de av att samordna sig och bild en stat.


Anden i Ändetiden 53, Jesu Evangelium kommer till Israel

Nästa sak vi ser i Hes 37:8 är Kött. Det Hebreiska ordet för Kött betyder också Evangelium. Och det är Evangelium som nu sprids i Israel. Idag går Messiasrörelsen kraftigt fram i Israel, en rörelse som erkänner Jesus som Messias.

Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.

Fler och fler Judar blir frälsta. Och det är alltså det som också står i den här versen. Jesus sätter kött på de döda benen. Eller som det alltså också kan översättas: Jesus satte Evangelium på de döda benen.


Anden i Ändetiden 54, Israels försvar är format av Gud

Här i Hesekiel kan vi också läsa om Hud. Hud är skyddet utåt och för en stat och ett folk innebär det försvaret och säkerhetstjänsten.

Idag har Israel ett starkt försvar och en berömd säkerhetstjänst.

Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.

Hud är viktig för en organism. Den skyddar från angrep utifrån. Och för Israel som stat är skydd mot angriparna viktigt. Och det har Israel idag.

Vi kan se i Historien hur Israel blev angripet redan när det bildades. Men det hade redan då kraft att försvara sig för Gud var med dem.


Anden i Ändetiden 55, Det är Anden som gör verket

Här ser vi åter att det är Anden som gör verket, Jesu Ande. När Hesekiel profeterar till Anden då sker Guds verk.

Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.

Guds Ande är kraftfull och den samlar just nu Israel och ger det liv. Och det är från alla väderstreck.


Anden i Ändetiden 56, När Israel vaknar kommer Anden över dem fullt ut

Det är när Israel vaknar som Anden kommer övar dem och Guds fulla Välsignelse kan verka och de får liv på det vis Gud har tänkt sig

Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.
Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.

Anden verkar på Israel idag och samlar dem men Anden ska fortsätta att verka och göra det verk fullt ut som Gud vill.


Anden i Ändetiden 57, Israels Krigshär ska bli mäktig

Israels här ska bli mäktig, det kan vi alltså läsa här. När Gud ger dem kraft genom sin Ande då blir de en mäktig krigshär.


Hes 37:10.  Och jag lät profetera såsom det befallts mig och ande kom i dem och de blev levande och de stod på sina ben, en krigshär, en mycket stor kraft.

Och Israel är känt för sin styrka idag. De har en stark arme och det behöver de när de har fiender i många länder runt sig.


Anden i Ändetiden 58, Ersättningsteologerna har fel

Israel var fördrivet i många år. Det verkade inte finnas något hopp. Ja det var t o m så att den Kristna kyrkan sa att de tagit över Israels löften.

Men här ser vi att så inte är fallet. Jesus har inte glömt Israel utan löftet gäller dem, och det ser vi klart idag, när de flyttar tillbaka till sitt land.

Hes 37:11.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.
Hes 37:12.  Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.

Israels folk har gått igenom 2000 år av fördrivning. 2000 år när det inte syntes något hopp. Men man gav inte upp. I Bibeln stod att de åter skulle få sitt land. Och idag har de fått det.


Anden i Ändetiden 59, Jesus blir Messias för Israel

Israel ska förstå att Jesus är Messias, de ska känna att det är han som hjälpt dem.

Och de ska för alltid få bo i sitt land.

Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].

Jesu Ande ska fylla Israels folk och de ska leva. Bli så som Gud har velat ha dem.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar