måndag 28 oktober 2019


Frälsningen i Jesus 11,
Jesu blod renar från synd



Jesus tog vårt straff. Han gick i döden i stället för oss. Han är den som har offrat sitt blod, och genom Jesu blod blir vi renade.

Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.


Vi kan läsa om att det är Jesu blod som renar oss på många ställen i Bibeln och vi ska här titta på några:

Upp 1:5. Och från Jesus Kristus det säkra vittnet, den förstfödde från de döda, och jordens kungars herre, han som älskar oss, och badar [tvättar] oss från våra synder med sitt blod.

Ja vi kan t o m läsa att vi är i Messias blod, vi lever alltså i reningen ständigt.

Ef 2:13. Men nu är ni i Messias [Den smorde, Kristus], från att ha varit långt bort, är ni i Messias [Den smordes, Kristi] blod.

Och vi kan läsa ett annat intressant bibelställe som Jesus sa till sina lärjungar som understryker vikten av Jesu Blod och dess betydelse.

Joh 6:53. Jesus [Frälsaren] säger då till dem: Ja så är det verklige [Amen, amen], säger jag till er, om ni inte vill äta människosonens kött [kropp] och dricka hans blod, har ni inte liv i er.
Joh 6:54. Den som äter mitt kött [kropp] och dricker mitt blod, kommer att ha evigt liv, och jag kommer att resa honom upp på den sista dagen.
Joh 6:55. För mitt kött [kropp] är verkligen föda och mitt blod är verkligen dryck [drickande].
Joh 6:56. Den som äter mitt kött [kropp] och dricker mitt blod, han förblir i mig och jag i honom.

Och när man läser det här då associerar man också med Nattvarden, där vi just symboliskt äter Jesu lekamen och dricker hans blod.

Luk 22:20. Och på samma sätt med bägaren [kalken] vid måltiden, och han säger: Den här bägaren [kalken] är det nya [friska, fräscha] förbundet [pakten, kontraktet] i mitt blod, töm den till förmån för [över] er.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar