fredag 11 oktober 2019


Guds Himmel 21,
Gud är Evig


Gud är Evig, Jesus är Evig, Ja alla de 4 väsendena är Eviga. Också vi är Evighets varelser när vi mottagit Jesus.

Upp 4:9. Och när väsendena ger ära och lovprisning och tack till honom som sitter på tronen, han som lever i evigheters evigheter.
Upp 4:10. Då faller de 24 äldste ner inför honom som sitter på tronen, och tillber [dyrkar, älskar] honom som lever i evigheters evigheter, och de kastar sina kronor framför tronen, och säger:
Upp 4:11. Du Jesus [Herren] är värdig, att motta äran och lovprisningen och makten, för du skapar allt och genom din vilja, är och skapas.


Gud är alltså Evig, och eftersom de 4 väsendena tillsammans är Gud är de alltså också Eviga.

Vad är Evighet. Det är något som vi inte förstår som människor. För oss går tiden och vår tid här rinner ut. Så har det alltid varit. Men Gud är Evig. I hans närhet blir vi också Eviga. Hans nåd gör oss till Evighets varelser genom Jesu frälsning.

Och det är intressant att läsa om hur det kommer att bli nu när Israel har kommit tillbaka till sitt land. De ska bo där i Evighet.

Hes 37:25.  Och de bor i landet, som jag gav till min tjänare Jakob, som era fäder bodde i, och de bor i det, och deras söner och sonsöner i evighet, och min tjänare David är konung för dem i evighet
Hes 37:26.  Och jag sluter ett förbund med dem, ett frids förbund, i evighet, det blir deras tecken. Och jag insätter [sätter] dem och jag gör mycket för dem och jag lägger min helighet [min helgedom] mitt i dem i evighet.
Hes 37:27.  Och mitt Tabernakel [boning, tält] är över [på] dem och jag är deras Gud, och de är mitt folk.
Hes 37:28.  Och hedningarna [folken] vet att det är jag Jesus som helgar Israel, för min helighet [min helgedom] kommer garanterat att vara i deras centrum i evighet.

Det är intressant att se hur Gud tar i här i de här versarna. Han säger det inte bara en gång utan 5 gånger försäkrar han att det han gör när Israel får tillbaka sitt land, det är något som ska bestå i Evighet.

Och Eftersom Gud är Evig kan han alltså garantera det.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar