tisdag 22 oktober 2019


Frälsningen i Jesus 5,
Jesus tog frivilligt vårt straff



Jesus tog på sig rollen att dö för våra synder. Det var något som han gjorde frivilligt. Han tog boken som vi läser om här i Upp 5:7. Han betalade priset. Och det är något vi också kan läsa om i Mat 26, När Jesus bad i Getsemane.

Upp 5:7. Och han kom och mottog boken från höger hand, hans som sitter på tronen.


Låt oss titta på Jesu Bön i Getsemane före korsfästningen. Vilken ångest och vånda han gick igenom. Men han gjorde det som skulle göras och tog alltså bokrullen bildlikt talat från Guds hand.

Mat 26:36. Därefter kommer Jesus med dem till en plats man kallar Getsemane [press karen för olja, oljepressarna, friska smörjelsen, överflödande oljan], och han säger till lärjungarna: Sitt ner här så länge, jag går längre bort för jag vill be.
Mat 26:37. Och han tar då med sig Petrus och Sebedeus två söner och han börjar att känna ångest och fruktan.
Mat 26:38. Då säger han till dem: Det är en intensiv sorg ända till döds i min själ. Stanna här och vaka med mig
Mat 26:39. Och han går vidare en liten bit och faller ner på sitt ansikte, och han ber och han säger: Min far, du är mäktig, se till att denna bägare nu försvinner från mig, men inte som jag vill utan som du vill.
Mat 26:40. Och han går till lärjungarna och han finner dem sovande och han säger till Petrus [klippan]: Så ni är inte ens i stånd att vaka en timme med mig.
Mat 26:41. Håll er vakna och be att ni inte kommer in i frestelser [motgångar, prövningar], visserligen är anden villig men köttet [kroppen, den mänskliga naturen] är svagt.
Mat 26:42. Åter, för andra gången, går han bort och han ber i det han säger: Min far, om inte denna bägare kan försvinna [gå bort] från mig, om det verkligen inte är möjligt, så dricker jag den, låt det hända som är din vilja.
Mat 26:43. Och han går sedan tillbaka och finner dem åter sovande, för deras ögon var så tunga [hade tyngts ner].
Mat 26:44. Och han lämnar dem och går sedan åter bort och ber för tredje gången och han säger samma ord.
Mat 26:45. Därefter går han tillbaka till sina lärjungar och säger till dem: Ni sover vidare och vilar er. Se tiden är nära när människosonen [Adams son] överlämnas i syndares händer.
Mat 26:46. Vakna, vi måste gå. Se han har kommit nära, han som överlämnar mig.

Det var ingen lätt sak för Jesus, för han var en sann människa liksom vi, samtidigt som han var Guds son.

Men genom sitt offer löste han mänskligheten från den förbannelse som fanns över oss och som fortfarande hade varit där om inte Jesus tagit bort den.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar