lördag 12 oktober 2019


Guds Himmel 22,
Gud är Allsmäktig


Det är en Gud med makt som vi har. Ja han är allsmäktig. Ingen kan stå honom emot.

Upp 4:9. Och när väsendena ger ära och lovprisning och tack till honom som sitter på tronen, han som lever i evigheters evigheter.
Upp 4:10. Då faller de 24 äldste ner inför honom som sitter på tronen, och tillber [dyrkar, älskar] honom som lever i evigheters evigheter, och de kastar sina kronor framför tronen, och säger:
Upp 4:11. Du Jesus [Herren] är värdig, att motta äran och lovprisningen och makten, för du skapar allt och genom din vilja, är och skapas.


Och vi ser det här när vi läser den 2:a Psalmen.

Ps 2:1.  Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2.  Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3.  Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4.  Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5.  Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6.  För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7.  Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8.  Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9.  Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10.  Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11.  Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12.  Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.

Här ser vi Guds makt, Det är Jesu som ska regera och det kommer Gud att se till för han har makten.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar