måndag 14 oktober 2019


Guds Himmel 24,
Summering,
Att titta in i Guds himmel


Det är intressant att titta in i Guds himmel och se vad som finns där. Det ger oss en god bild av vilken Gud vi har.

Och det är just det Gud låter oss göra i Upp 4.


Guds Himmel 1, Gud och Himlen hör ihop

Går vi vidare i Uppenbarelseboken så kommer vi till kapitlet om Guds himmel. Och det vi ser när vi tittar in i Himlen är Gud själv som sitter på sin tron.

Upp 4:1. Därefter ser jag och se, en dörr är öppen i himlen, och jag hör den tidigare rösten [ljudet], som låter som en trumpet [basun] som talar till mig, som säger: Stig upp hit och jag skall visa dig det som skall ske efter det här.
Upp 4:2. Och strax kommer jag i ande och se en tron är placerad i himlen och på tronen sitter han.



Guds Himmel 2, Var är Guds himmel idag

Det är en berättigad fråga. Förr trodde man att tittade man bara rakt upp så var där Guds himmel.

Och vi vet när Jesus for till himlen så lyftes han upp och ett moln tog honom bort.

Upp 4:2. Och strax kommer jag i ande och se en tron är placerad i himlen och på tronen sitter han.


Guds Himmel 3, Jesus är vår fasta klippa

Jesus är den fasta klippan och det är Jesus som är vår Gud. Och vi ser att han inte bara är den fasta klippan utan att han också är ljus. Från Jesus strålar ljuset ut, sanningens ljus.

Upp 4:3. Och han som sitter är lik en uppenbarelse i en sten av jaspis och karneol och runt omkring tronen är en regnbåge som ser ut likt en smaragd.


Guds Himmel 4, Både Gamla och nya förbundet är med

Man kan också se det som att både Judarna och Hedningarna är med. De 24 Äldste som vi kan läsa om i vers 4 syftar på de 12 Stammarna och på de 12 Apostlarna.

Upp 4:4. Och runt omkring tronen, 24 troner och på tronerna ser jag de 24 äldste, som sitter iklädda vita [skinande] kläder och som har gyllene kronor på sina huvuden.


Guds Himmel 5, Jesu frälsning fungerar

Här ser vi att Jesu frälsning fungerar, för de 24 äldste har rena vita kläder på sig. De har tagit emot Jesu frälsning.

De är representanter för oss, vi som har tagit emot Jesu frälsning.

Upp 4:4. Och runt omkring tronen, 24 troner och på tronerna ser jag de 24 äldste, som sitter iklädda vita [skinande] kläder och som har gyllene kronor på sina huvuden.


Guds Himmel 6, Jesu församlingar finns med

Här ser vi också de 7 församlingarna. De ingick i Guds frälsningsplan och de är de 7 lysande ljusen och Guds 7 andar.

De står där framför tronen. De sprider Guds Evangelium.

Upp 4:5. Och från tronen kommer blixtar och åskor och ljud [toner, röster], och framför tronen, 7 lysande ljus [elds facklor] som brinner, de är Guds 7 andar.


Guds Himmel 7, Evangelium sprids och både hörs och syns

Evangelium ska spridas på alla sätt. Det är som Blixtar, det syns, Det är som Åskor, det hörs, och det är Ljud som hörs övar allt. Evangelium ska ut och i det här använder Jesus sina 7 församlingar.

Upp 4:5. Och från tronen kommer blixtar och åskor och ljud [toner, röster], och framför tronen, 7 lysande ljus [elds facklor] som brinner, de är Guds 7 andar.


Guds Himmel 8, Det ska vara både Ande och Ljus i Guds församling

Här ser vi Guds församlingar. De vi läste om i Upp 2 och 3, och de är i himlen hos Gud. De är Guds verk och Gud vakar över dem.

Men vi ser här att det Gud vill ha i sina församlingar det är Ande och Ljus. Sanningen ska stråla ut från hans församling.

Upp 4:5. Och från tronen kommer blixtar och åskor och ljud [toner, röster], och framför tronen, 7 lysande ljus [elds facklor] som brinner, de är Guds 7 andar.


Guds Himmel 9, Gud är sanningen, ja han är verkligheten

Framför tronen finns ett hav av glas. Det är genomskinligt för Gud gäller sanningen. För att komma till honom måste man vara sann, passera sanningens hav. Där allt syns.

Det är därför som Gud kallar sig själv Ahaya, vilket betyder Jag är. Gud är verkligen, ja han är verkligheten, i honom är allt till som är till och i honom finns ingen lögn.

Upp 4:6. Och framför tronen är ett hav av glas lik kristall, och i tronens mitt och runt omkring tronen, 4 väsen som är fulla med ögon framtill och baktill.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar