onsdag 2 oktober 2019


Guds Himmel 12,
Det andra Väsendet är Fadern


Som det andra Väsendet möter vi en Ungtjur. En Tjur är en faders symbol och syftar alltså här på Fadern.

Upp 4:7. Och det 1:a väsendet är likt ett lejon, och det 2:a väsendet är likt en ungtjur [oxe, kalv] och det 3:e väsendet har ansikte som en människa och det 4:e väsendet är likt en flygande örn.


I Johannes kan vi läsa om Jesu relation till Fadern

Joh 14:7. Om ni har känt mig, har ni ju känt Fadern också, och därför känner ni honom och ni har sett honom.

Och det som slår en är att Jesus och Fadern hör så ihop, att har man sett Jesus då känner man Fadern. Jesus var ju ett förkroppsligande av Gud, Och Gud är ju både Fader, Son och Helig Ande.

Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.

Här ser vi just de orden, att Fadern och Jesus är i varandra. Och det är Fadern som verkar genom Jesus.

Det är intressant här att se hur Fadern och Sonen hör ihop och det är ju just det som ligger i treenigheten att de tre delarna är så i varandra att de är som ett.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar