tisdag 8 oktober 2019


Guds Himmel 18,
Gud talar med en stämma

Fast Gud är treenig, jag vi ser här att han består av 4 väsen, så är han enig. Han är helig, Han är ren.

Upp 4:8. Och vart och ett av de 4 väsendena har upptill 6 vingar, de är fulla med ögon runt omkring och invändigt, och de har ingen vila på dagen eller natten, och de säger helig [ren], helig, helig är Jesus [Herren] Gud den allsmäktige som var och som är och som kommer.


Tillsammans ger de ära åt varandra, för alla är viktiga. För det är alltså tillsammans de är Gud.

Vi kan också se att det är frälsningen i Jesus som är det väsentliga, Kärnan i Gud.

Det är också intressant att läser om Jesus  och vad han säger om Fadern. Han är alltid ödmjuk inför Fadern, och på samma sätt är Fadern mot sonen.

Ja vi kan läsa om hur Fadern är i Sonen och Sonen i Fadern.

Joh 14:10. Tro verkligen att jag är i Fadern och Fadern är i mig. Det är det ord som jag talat till er. Från mig själv talar jag inte. Det är Fadern som bor i mig, han utför gärningarna.

Och vi får också vara med

Joh 14:23. Jesus svarar och säger till honom: Om någon älskar mig, kommer han att bevara mitt ord [budskap] och min Fader han älskar honom och jag skall komma till honom och jag skall verka [handla, utföra saker] bara hos honom.

Och också den Helige Ande är med i det här.

Joh 14:26. Och talesmannen [tröstaren, advokaten], den Helige Ande, den Fadern skall sända i mitt namn. Han skall lära er allt och han skall påminna er allt som jag säger till er.

Det är tillsammans som Gud är Gud. Och i allt det här får vi vara med av nåd.

Sedan har ju de olika delarna i Gudomen olika uppgifter och det kan vi också läsa om i Bibeln, men de hör ändå alltså alltid ihop.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar