lördag 2 november 2019


Frälsningen i Jesus 0, 
Totalsummering



Jesus är den som har segrat. Jesus är både Lejonet av Juda och Lammet som slaktats. Genom sin död och uppståndelse har han räddat mänskligheten. Jesus har evigt Liv och vi får evigt liv när vi tar emot honom.


Frälsningen i Jesus 1, Utan Jesus finns ingen frälsning

Nu kommer vi till det centrala i hela Evangeliet, och det är Jesus som klarar av att frälsa världen. Det är den bild som illustreras här i början av Upp 5.

Evangelium är beskrivet som en bokrulle som är förseglad och som ingen kan öppna.

Upp 5:1. Och jag ser i höger hand på honom som sitter på tronen, en bok [bokrulle] som skrivits invändigt och bak [på baksidan], som förseglats med 7 sigill.
Upp 5:2. Och jag ser en mäktig [stark] ängel [sändebud] som ropar ut med väldig röst: Vem motsvarar kraven för [är värdig, håller måttet för] att öppna boken och bryta [lösa] dess sigill.
Upp 5:3. Och ingen, i himlen, inte heller på jorden, eller under jorden, kunde öppna boken, eller förstå [se] den.
Upp 5:4. Och jag gråter väldigt, eftersom det inte finns någon, som klarar av att öppna och läsa boken och förstå [se] den.


Frälsningen i Jesus 2, Jesus är Lejonet av Juda

Jesus är den som kan öppna bokrullen, den som kan rädda världen. Och han är kraftfull som ett Lejon. Han är Lejonet av Juda.

Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.


Frälsningen i Jesus 3, Jesus segrar

Jesus är den som segrar, det kan vi se i Upp 5:5. När man ser tiden idag undrar man om Jesus verkligen kommer att segra. Men så är det alltså. Mot Jesus har ondskan ingen Chans.

Upp 5:5. Och en av de äldste säger till mig: Gråt inte, se lejonet av Juda stam och Davids rot, segrar, för att öppna boken och bryta dess 7 sigill.


Frälsningen i Jesus 4, Jesus är också lammet som slaktats

Vidare här i Upp 5 möter vi Lammet som slaktats och det är också Jesus, och han är i hela frälsningens mitt. Hela Guds väsen centrerar sig kring denna händelse, Jesu försoning för våra synder. Det är det som är styrkan. Jesus är vår styrka.

Upp 5:6. Och jag ser, och se i tronens och de 4 väsendenas mitt, och mitt bland de äldste, stod ett lamm som slaktats, som har 7 horn och 7 ögon. Det är Guds 7 andar som sänts till hela jorden.


Frälsningen i Jesus 5, Jesus tog frivilligt vårt straff

Jesus tog på sig rollen att dö för våra synder. Det var något som han gjorde frivilligt. Han tog boken som vi läser om här i Upp 5:7. Han betalade priset. Och det är något vi också kan läsa om i Mat 26, När Jesus bad i Getsemane.

Upp 5:7. Och han kom och mottog boken från höger hand, hans som sitter på tronen.


Frälsningen i Jesus 6, Församlingarna kommer ur Jesu offer

Här i Upp 5:6 ser vi att Jesus och hans församling hör ihop. De 7 församlingarna är de 7 hornen och de 7 ögonen och Guds 7 Andar. De är ett resultat av Jesu offer.

Upp 5:6. Och jag ser, och se i tronens och de 4 väsendenas mitt, och mitt bland de äldste, stod ett lamm som slaktats, som har 7 horn och 7 ögon. Det är Guds 7 andar som sänts till hela jorden.


Frälsningen i Jesus 7, Hela Himlen hyllar Jesu offer

Vi ser här hur de 4 väsenden hyllar Jesus. Och det är så det är. Alla väsen går tillsammans. De är i varandra och med varandra och Jesu offer är centrum, något alla hyllar.

Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.


Frälsningen i Jesus 8, Speciellt de 24 äldste hyllar Jesus

Vi som är frälsta av nåd får hylla Jesus speciellt. Det är det vi ser här i Upp 5:8. De 24 äldste är våra representanter och de nämns speciellt i sin hyllning.

Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.


Frälsningen i Jesus 9, Den Helige Ande sjunger i våra hjärtan

Det finns en sång i våra hjärtan som kommer från Gud. En Hyllning till Jesus som har gjort allt för oss.

Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.
Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.
Upp 5:10. Och du gör oss till kungar och präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden.


Frälsningen i Jesus 10, Våra böner blir fyllda av Jesu kraft

I det här sammanhanget hittar vi också de Heligas böner som beskrivs som rökelse. Rökelse inför Gud.

Upp 5:8. Och när han mottar boken [bokrullen] faller de 4 väsendena och de 24 äldste ner inför lammet, och alla har harpor och gyllene skålar fulla med rökelser. De är de heligas böner.


Frälsningen i Jesus 11, Jesu blod renar från synd

Jesus tog vårt straff. Han gick i döden i stället för oss. Han är den som har offrat sitt blod, och genom Jesu blod blir vi renade.

Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.


Frälsningen i Jesus 12, Det är de frälstas uppgift att regera Jorden

Här i Upp 5:10 ser vi att det är vår uppgift som frälsta att regera Jorden. Det är Jesus som gör att vi kan det, det är han som köpt oss åt Gud med sitt blod.

Upp 5:9. Och de sjunger en ny sång, som säger: Du motsvarar kraven för [är värdig] att ta boken och att öppna dess sigill, för du är den som slaktats och du köper oss, åt Gud med ditt blod, från varje stam och språk och folk och nation.
Upp 5:10. Och du gör oss till kungar och präster åt vår Gud, och vi skall regera på jorden.


Frälsningen i Jesus 13, Hela himlen är överens att Jesus är lösningen

Siffran på antalet Änglar blir 101 miljoner och förutom dessa så är alltså också väsendena och de äldste där. Och det är en total samstämmighet att Jesus är lösningen. Det är han som visat vägen med det han gjort.

Upp 5:11. Och jag ser och hör många änglars [sändebuds] röst runt tronen och väsendena och de äldste och deras antal är 10 000 gånger 10 000 och 1000 gånger 1000.
Upp 5:12. Det är en väldig röst [ljud] som säger: Det slaktade Lammet har rätt [är värdig], att mota kraft och rikedom och visdom och makt och ära och strålglans och välsignelse.


Frälsningen i Jesus 14, Jesus kommer att lösa miljöfrågan

Också Skapelsen hyllar Jesus. Det är intressant idag när miljöförstöring har blivit ett inneord. Jesus är vän med hela skapelsen. När Jesus regerar då kommer det inte att vara några miljöproblem.

Upp 5:13. Och hela skapelsen, med himlen och jorden och det som är under jorden och på havet, och alla i dem, hör jag, vilka säger: Välsignelsen och lovprisningen och äran [härligheten] och makten, tillhör han som sitter på tronen och lammet, i evigheternas evigheter.


Frälsningen i Jesus 15, Jesus är Evig

Att Jesus är Evig det finns det många ord som talar om i Bibeln. För oss människor är det ett svårt begrepp. Det mesta vi har omkring oss har en tid, en start och ett slut. Men Jesus är Evig och i Jesus får vi människor också ett Evigt Liv.

Upp 5:14. Och de 4 väsendena säger Amen, och de 24 äldste faller ner och tillber [dyrkar, älskar] han som lever i evigheternas evigheter.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar