onsdag 27 november 2019


Sigillen 25,
Ondskans mål, Krig mot Israel



Här ser vi syftet med de tre onda Andarna. Det är Krig mot Israel, att utplåna landet, och Kriget mot Israel är idag i full gång. Det har pågått i omgångar, och här kan vi se var vi är nu under de tre Onda Andarnas tid. I vers 16 talas det om Harmagedon, och det leder oss faktiskt till Gaza remsan. Och vidare till alla de krig som varit i Israel sedan nationen bildades 1948 och som fortfarande pågår.

Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon <hmn> = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog <gvg> = larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}


Harmagedon är samma ord som Hamongog i Hes 39:11. Gog som det talas om i Hes 39 det är Islam som idag gör allt för att utplåna Israel. Och vi läser om en plats öster om havet. Gaza ligger öster om havet och det är den plats om Israels motståndare fick att styra själva 2005.

Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}

I och med att Hamongog står här och vi alltså ser att det är Gaza så kan vi placera hela den här profetian, till vår tid och det som är före Hes 39:11 till tiden före 2005 och i versarna efter ser vi det som kommer och har kommit efter 2005.

Låt oss titta på Hes 39 från vers 1 och en bit framåt.

Hes 39:1 Och du människoson [Adams son] profetera över Gog* och säg: Så säger Herren Jesus [Jashve]. Se, jag säger till dig Gog*, det väldiga giftets och värdens regent [Ros [huvud, topp, chef, regent, gift] Mesek [väldig, utsträckt, så, dra upp] och Tubals [förvirring, blandning, värden, ett land] regent].
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knot}
Hes 39:2 Och jag skall göra det igen och igen med dig [gå med dig i cirklar, leda dig vilse, vända dig om] och jag skall förinta dig och jag skall få dig att stiga upp från mörkrets utposter [mörka gränser, norra kuster] och få dig att gå till Israels berg.
{*Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:3 Och jag slår din båge från din högra hand och jag kastar din pil från din vänstra hand.
Hes 39:4 På Israels berg faller du och hela din hop och folken som är med dig, för jag har gett dig till glupska fåglar [rovfåglar, hönsfåglar], fåglar [sparvar], alla med vingar, och markens [fältets] djur, till föda.
Hes 39:5 På markens [fältets, åkerns] yta faller du, för jag har talat säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:6 Och jag sänder ut eld [sprider eldigt ut] över Magog [de som stöttar Gog, de från Gog] och över de som sitter i trygghet i länderna [i kustländerna, på öarna, bland grodorna, bland de vilda djuren] och de ska [må] förstå att jag är Jesus [Jashve].
Hes 39:7 Och jag skall låta mitt heliga namn bli känt i Israel*, och jag skall inte låta mitt heliga namn bli vanhelgat mera, och folken ska [må] förstå att jag Jesus [Jashve] är helig i Israel.
{Israel = Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:8 Här, kom den och är den, säger Herren Jesus [Jashve], det här är dagen som jag har talat om [har talat].
Hes 39:9 Och innevånarna i Israels städer går ut och bränner och lägger i elden, sköldar och krokar, bågar och pilar och handpåkar och spjut och de bränner dem i eld i 7 omgångar [år].
Hes 39:10 Och de bär inte träd från marken [fälten] och de hugger inte av skogen, för beväpningen bränner de i eld och de tar byte från sina rövare och plundrar sina plundrare säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:11 Och det blir så att på den dagen ger jag åt Gog * en plats till grav i Israel**, en motståndarnas [bråkmakarnas, de som vill dela] dalgång [flock] öster om havet och det stoppar motståndarna, och de begraver där Gog, och hela dess hop [tumult, oväsen], och de kallar dalgången Hamongog.
{* Gog=altartopp, tak, röra sig i cirklar, dansa, groggy, fira, fantisera, knota}
{**Israel=Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
{***Hamongog=Gogs tumult, Gogs hop}
Hes 39:12 Och Israels folk [hus] begraver dem på nytt 7 gånger [7 månader] för att rena landet.
Hes 39:13 Och hela landets folk begraver och det blir dem till berömmelse, min äras dagar, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:14 Och man skall alltid skilja motståndare [bråkmakare, de som vill dela] i landet, motståndarnas gravar är markerade på markens [landets, jordens] yta, de söker för att till slut rena den på nytt 7 gånger [i 7 månader].
Hes 39:15 Och de går över motståndarna i landet och märker ut människo- [Adams] ben [styrka, krafter] och bygger vid dess sida ett tecken intill hans grav, gravarna hör till Hamongog.
Hes 39:16 Och det är också namnet på en stad, Hamona [hennes tumult, hennes hop], och landet renas.

Här i vers 12 kan vi läsa att det inte är slut i och med Gaza remsan, utan det kommer att fortsätta och på nytt får Israel ta sig ann sina motståndare och rensa landet och det ska ske 7 gånger.

Där är vi idag och vi ser hur benen från Israel motståndare smalas. Att det talas om ben är för att Israel motståndare är som andligt döda. Det är ondskan som driver dem. Och de här områdena som det talas om som de märker ut det är alltså de områden som styrs av Arabsidan på den så kallade västbanken.

När man läser det här så blir man imponerad hur exakt Gud visste vad som skulle hända. Både Gaza remsan och de Palestinska områdena på västbanken finns alltså med här i profetian.

Och om man är intresserad så kan man alltså här läsa vad som ska komma genom att fortsätta:

Hes 39:17 Och du människoson [Adams son] så säger herren Jesus [Jashve], han säger åt fåglarna, alla med vingar, och åt alla fältets [åkerns] djur. Ni skall församla er, och de kommer. Ni skall samla er från runt omkring, för mitt offer som jag offrar åt er, ett stort offer på mitt berg, Israel, och ni skall äta kött och ni skall dricka blod.

Fåglarna här står för Anden och Fältets djur står för Israels härar, Det är alltså en Ande kamp som vi ser, och vi läser också om marken som står ju för Israel, så där med är fältets djur, Israels krigsmakt, som vi ser klarar av det som händer tack var Guds Ande som är med dem.

Hes 39:18 Ni skall äta stormäns kött och dricka jordens regenters blod, hjortar, lam och bockar, oxar, alla Basans feta djur.
Hes 39:19 Och ni skall äta fett och bli mätta och ni skall dricka blod, som er förmån [som druckna], av mitt offer som jag offrade åt er.
Hes 39:20 Och ni skall bli mätta av min måltid, hästar och skaror av mäktiga män och alla krigsmän, säger Herren Jesus [Jashve].
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.

Genom den seger som Israel vinner trotts allt motstånd skall hela världen förstå att det är Gud som är med dem och det är hans kraft.

Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}

Och här ser vi också att Israel ska förstå att Jesus är Guds son, så den dagen kommer också.

Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.

Gud förlåter Israel och de får återvända och bo i trygghet i sitt land. Det är alltså det som är framtiden och de som idag gör allt för att utplåna Israel kommer inte att lyckas.

Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Och Gud lovar alltså Israel att de ska få bo i landet. Och inte bara att de ska få bo i landet utan de ska vara välsignade och Guds Ande ska utgjutas över Israels folk.

Det är alltså framtiden som vi kan läsa här, när vi kopplar oss vidare från Harmagedon som vi läste om i Upp 16:16

Karl Håken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar