onsdag 9 september 2020

Den Andliga världen 53, Israel blir frälst

 

Den Andliga världen 53,

Israel blir frälst


 

Bröllopet, som vi läser om i Upp 19:7, är när Jesus upprättar Israel. Alla Judar och Israeler är välkomna hem och Jesus tar hand om dem. Jesus är deras man och Israel får vara bruden.

Och alla vi andra får vara med som gäster på denna fantastiska bröllopsmåltid som kommer.

Upp 19:7. Jubla och lovprisa och ge ära till honom, för lammets bröllop kommer och hans brud [kvinna] gör sig i ordning.
Upp 19:8. Och hon får klä sig i fint linne, rent och skinande, för det finna linnet är de frikännande domarna för de heliga.

Bruden gör sig i ordning just nu, vi ser hur Israels upprättas och mer och mer blir som Jesus vill ha det. Jesus har redan börjat verka för att kunna fullfölja det han har lovat till Israel. Israel ska upprättas helt, de ska få hela sitt land och leva där i välstånd och det ska de i all Evighet.

Och de ska ta emot Jesus. Se upp till honom som de stuckit som det står i Sakarja.

Sak12:10. Och jag utgjuter nådens och bönens ande, över Davids hus och över Jerusalems innevånare, och de ser upp till [med glädje på, intensivt på] mig, den som de stuckit [sårat] och de sörjer över honom som över den ende sonen, och bitterheten över det [honom] är som bitterheten efter den förstfödde.

Och Jesus ska fylla dem med sin Ande, så att de helt och hållet blir hans folk.

Vi kan läsa om det här på flera ställen i gamla testamentet och ett av dem är i Hes 39:

Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och
Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].

Här o Hesekiel kan vi läsa hela skeendet, hur Jesus för hem Israels barn och hur de erkänner att det är han som är Guds son. Hur han förlåter deras synder. Och hur han fyller dem med sin Ande.

Och hur det här är något som är Evigt. Gud skall alltid ta hand om dem och var hos dem.


Karl Håkan

 


 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar