torsdag 24 september 2020

Jesu seger 4, Jesus dömer rättfärdigt

 

Jesu seger 4,

Jesus dömer rättfärdigt

 


Jesus är domaren. Det är en sida av Jesus som många inte vill se, men den finns där och vi möter den här i Upp 19:11. Förutom att Jesus är sann och rättfärdig som vi talade om i förra avsnittet, så dömer han också. När Jesus har gett oss vår nådatid och utan att vi tagit emot honom, då kommer han som domaren.

Jesus som domaren kan vi läsa om på flera ställen i Bibeln och nu i ändens tid ser vi hur Jesu domar går fram i många länder.

Upp 19:11. Och jag ser himlen öppnad och se en vit [strålande] häst och han som sitter på den kallas trovärdig och sann, och han dömer i, och strider för, rättfärdighet.


Vi ser det här med Jesus som domaren också i t ex Upp 15:4

Upp 15:2. Och jag ser såsom ett hav av glas blandat med eld och de som segrar från vilddjuret och från hans bild och från hans märke [prägling, kännetecken], från hans namns siffra. De hade ställt sig vid [på, mot] glas havet och håller Guds harpor.
Upp 15:3. Och de sjunger Guds tjänare Moses sång och Lammets sång, de sjunger [förklarar]: Väldiga och fantastiska [underbara, förunderliga] är dina gärningar, Jesus [Herre] Gud den allsmäktige. Rättfärdiga och sanna dina vägar, du de heligas [folkens (annan grundtext)] kung.
Upp 15:4. Vem ivrar [lyder, fruktar] verkligen inte för dig Jesus [Herre], och lovprisar dit namn, för endast du är helig, för alla folken skall komma, och skall tillbe [böja sig] inför dig, för dina rättfärdiga beslut [domar, påbud] synliggörs [klargörs, manifesteras].

Här beskrivs vår tid. Vi ser det på att de som segrar över vilddjuret står vid ett hav av Glas. Alltså de som inte bara låter Internet bli ett ställe för missbruk, för spel och förförelse, utan använder det för att se sig omkring och få in sanningen. De är nu uppkopplade mot hela världen. Hela världen är genomskinlig.

Och så ser vi att Jesu rättfärdiga domar manifesteras. Det är dem vi ser idag gå fram över världen.

Det är Jesus som dömer de Nationer som inte vill gå med honom. Nationer som vill krossa hans frälsning. Redan i berättelsen om Noa träffar vi på det här i den alternativa översättningen. Noa var ju en Jesus profetia där Noa symboliserar Jesus och här står alltså att Jesus ska döma dem som förbannar honom.

1 mos 5:29 <Trad:> Och han kallade honom namnet Noa i det han sade: Han skall trösta oss vid arbetet och vid våra händers möda med marken som Jashve förbannade.
| <Alt:> Och han proklamerade hans [sin] rofyllda karaktär [namnet Noa] i det han sade: Nu skall han göra ett skifte för oss från vårt handlande och från vår plåga, han dömer den del av mänskligheten som förbannar Jesus [Jashve].

I Mika hittar vi följande text om hur Jesus dömer.

Mik 4:3.  Och han dömer mellan många folk och han låter döma de mäktiga hedningarna ända långt bort, och de smider sina svärd till hackor och sina spjut till beskärnings knivar, och inte lyfter de svärd, hedning [folk] mot hedning [folk], och inte lär de sig mera att strida.

Här ser vi också att resultatet av Jesu domar de är att freden kommer över Jorden. Det är ju det som är Jesu kall. Att frälsa världen. Att ge fred på Jorden.

 

Karl Håkan

 


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar