fredag 11 september 2020

Den Andliga världen 55, Guds profetia är tillförlitlig

 

Den Andliga världen 55,

Guds profetia är tillförlitlig


 

Guds ord är tillförlitligt, Profetian stämmer. Det som står där slår in. Vi har sett det gång på gång, bland annat här i den här bloggen, när vi har tittat på vad som står och vad som hänt.

Bibeln är en helt unik bok för det finns ingen annan bok som på det här sättet förutsäger framtiden och det som sägs slår in.

Upp 19:9. Och han säger till mig: Skriv, välsignade är de som är kallade till lammets bröllops middag. Och han säger till mig: Dessa ord är Guds sanna ord.

Att det är så här beror på att Guds Ande har varit med när Bibeln skrevs. Det är Gud som inspirerat författarna och styrt det som hamnat i vår Bibeln. Vi kan läsa Paulus ord.

2 Tim 3:16.  All skrift är inspirerad av Gud [Gudsinblåst] och nyttig till undervisning, till bevis [argument], till upprättelse [korrektion], till upptuktelse, till utbildning [träning] i rättfärdighet.

Det finns ställen i Bibeln som just talar om det här med att Guds profetia gäller. Vi har t ex flera Bibelord i Jesaja som tala om att vi kan veta att Gud är Gud därför att han har kunnat i förväg sagt vad som ska hända och sedan också genomföra det.

Och i Jes 45 så kan vi läsa att det han har förutsagt det är just sin frälsning av Människorna, Och den ska han alltså också genomföra.

Jes 44:7. Och vem kan profetera [proklamera] som jag och intyga det, och ordna så det blir så. Må han lägga fram det för mig till att ske från forntiden och det som kommer, och som förkunnelser om det som skall komma, inför dem.

Jes 45:21. Berätta, också vars och ens fundering, rådslå tillsammans, vem har låtit berätta detta i forna tider, från början sagt det för länge sedan. Det gjorde jag Jesus [Jashve], och det finns ingen mera Gud, till rättfärdighet och till att frälsa utom jag.
Jes 45:22. Vänd er till mig och frälsningen [en frälsare] alla jordens ändar, för jag är Gud och det finns ingen mera.
Jes 45:23. Jag har själv svurit, sanningens [rättfärdighetens, välståndets] ord från min mun, och det återvänder inte, ty för mig kommer alla knän att böjas, alla tungor att svära trohet.
Jes 45:24. Säg: Bara i Jesus [Jashve] finns rättfärdighet och kraft. Hans möte [församling, prydnad] kommer, och alla de föraktande må skämmas inför honom.
Jes 45:25. I Jesus må vi ha vår rättfärdighet och vår lovsång, alla Israels barn.

Jes 46:9. Kom ihåg den väldige [väldigheterna, väldigheternas början], han [den] från urminnes tid [evigheten], för jag är Gud, och det finns ingen mera Gud, och jag är änden.
Jes 46:10. Den som låter förklara från början det som kommer, och det som ännu inte har gjorts. Jag säger: Jag gav råd, man kommer att göra så, för all glädje [totalt välbefinnande] kommer jag att göra.

Och i Petrus andra brev kan vi också läsa hur Petrus lyfter fram just profetian som det ljus som vi ska ha i denna mörka värld för att kunna se klart

2 Pet 1:19. Och vi har det profetiska ordet ännu säkrare [kraftfullare, fastare], något ni gör väl i att ge akt på, liksom en skinande lampa som skiner på ett mörkt ställe, tills dagen börjar skina och morgonstjärnan kan gå upp i era hjärtan [sinnen].
2 Pet 1:20. Den viktigaste kunskapen är att ingen profetisk skrift kan tolkas genom ens egen tolkning, den inträffar inte.
2 Pet 1:21. För profetia är inte en människas vilja [planer] som förs fram, utan människor ledda av Helig Ande som talar dessa heligheter från Gud.

Men här i Petrus andra brev ser vi en annan sak också som är viktigt och det är att när man läser Bibeln så måste man göra det med Guds Ande med, för annars blir det fel.

Och det är något vi ser idag där det finns många som har synpunkter om vad som står i Bibelns profetior, och ibland upplever man att det blir någon form av tävling om vem som kan förutse framtiden bäst.

Men själv tycker jag att det viktigaste är att vi kan se att Guds ord är sanningen, att väldigt mycket av vad som står där har redan gått i uppfyllelse. Och därmed är det precis som det står här. Gud finns och han är den Ende Guden.

Och vad gäller framtiden så finns den också i Profetian men man ska vara försiktig med detaljer. Det som är intressant är däremot de stora linjerna, dem kam man se.

T ex att Israel ska få hela sitt land och leva där i Fred och Frid i all framtid. Att Israel ska ta emot Jesus som sin Messias.  Likaså att hela världen kommer att böjar sig för Jesus, Och då kommer vi att få ett välstånd som vi aldrig tidigare sett. En fantastisk tid.

Men exakt när det här kommer att ske det vet vi inte och likaså exakt på vilket sett eller i vilken ordning etc. Men det är inte många år kvar när man ser vad som redan gått i uppfyllelse och hur lite det faktiskt är kvar innan vi är framme.

Karl Håkan

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar