söndag 27 december 2020

2020 12 27 Tredjedag Jul och Jesajas profetia om Jesus

 

2020 12 27
Tredjedag Jul
och Jesajas profetia om Jesus


Som avslutning på den här serien av speciella ord om Jesus och hans födelse ska vi avsluta med ett ord från Jesaja:
 
Jes 42:1. Se min tjänar som jag stödjer, min utvalde som min själ har godkänt. Jag har lagt min ande i [på] honom, han låter föra ut rätten till hedningarna.
Jes 42:2. Han skriker inte och inte gör han uppror [förleder, förstör], och han låter inte höra sin röst på gatorna.
Jes 42:3. Han krossar inte ett brutet strå, och han tillintetgör inte en rykande veke, han låter trofast föra ut rätten.
Jes 42:4. Han misslyckas inte och inte bryts han ner, för evigt. Han etablerar [sätter] rätten på jorden [i landet], och på hans undervisning [lag] hoppas [väntar] länderna.
Jes 42:5. Så säger Jesus Guds son [Jashve Gud], han skapade himlen [har förverkligat det väldiga namnet] och lät sträcka ut den [sprida ut det], han har brett ut jorden [landet, marken, den fasta grunden] och dess barn, han gav liv åt folk och ande till dem som vandrar på den.
Jes 42:6. Jag Jesus [Jashve] är den som kallade dig i rättfärdighet, och jag var stark i din hand, och jag formade dig, och jag gav dig folkets förbund till ljus för hedningarna [folken]
Jes 42:7. Till att öppna blindas ögon, till att föra ut de fångna från fängelset, göra ett slut på [stoppa] mörkrets [eländets, dödens] existens.
Jes 42:8. Jag är Jesus [Jashve], det är mitt namn och jag ger inte min härlighet till någon annan eller min berömmelse [lovprisning] till avgudabilder [skulpterade bilder]. 
Jes 42:9. Se, de ursprungliga [första, främsta] sakerna har kommit, och nya saker låter jag förkunna, i det jag låter er hör saker som ännu inte kommit fram.
Jes 42:10. Sjung till Jesus [Jashve] en ny sång, lovsjung från jordens [landets] ändar, där den sänker sig i havet, och fullfölj ni öar [havsländer] och deras innevånare.
Jes 42:11. Prisa ni öknar och deras städer, de sörjande [Kedars, mörkrets] innevånares [främlingars] byar de må jubla, innevånarna i Sela [på klippan] ropa från bergens topp.
Jes 42:12. Ni [man] skall [må] ge Jesus [Jashve] ära och pris. Ni [man] skall [må] förkunna honom i havsländerna [på öarna].
 
I översättning av
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar