tisdag 22 december 2020

Frälsningen 47, Jesus kommer snart

Frälsningen 47,
Jesus kommer snart
 

Jesus kom, kom”. Vi får ropa på honom i denna tid. Vi ser idag hur ondskan tar över del efter del. Snart finns inget kvar för oss Kristna. Det är dags att ropa:
 
Jesus kom, vi behöver dig!!
 
Upp 22:17. Och anden och bruden säger: Kom. Och den som hör säger kom, och den som törstar kommer, och den som vill, mottar livets vatten fritt [gratis].
 
Upp 22:20. Han som intygar det här säger: Ja jag kommer snart, Amen. Ja kom Herre Jesus.
 

 
Tänk snart kommer han, Jesus, honom som vi längtat efter. Vi får se honom som han är, full av kraft och alla knän kommer att böjas för honom. Vilken dag. Då kommer verkligen sanningens sol att gå upp. Lögner går inte mer. Alla blir avslöjade. Den helige Ande kommer att sprida sig över hela jorden och omvända alla. En total överlåtelse åt honom som har frälst oss.
 
Vilken seger. Och det är bara Jesus som kan åstadkomma denna seger. Hans kraft är fullkomlig.
 
Ja t o m Judarna kommer att ropa efter honom:
 
Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.
 
Här ser vi hur Jesus säger att Judarna som han just lämnar här sista kvällen före korsfästningen ska inte se honom mera förrän de ropar på honom. Och välsignar hans kommande.
 
Och när vi läser Psalmerna 123 och 124 så ser vi just i 123 hur Judarna böjer sig för Jesus och ber om nåd
 
Ps 123:1. En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2. Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3. Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förakt [skam].
Ps 123:4. Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de självsäkras hån.
 
Och i 124 kan vi läsa hur Jesus kommer att svara dem och de kommer sedan att jubla och prisa Jesus för att han blivit deras frälsare.
 
Ps 124:1. En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3. Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4. Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5. Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6. Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7. Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8. Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].
 
Det är två ganska intressanta Psalmer det här och man undrar varför de står just här. Men min mor sa att Psalmerna motsvarar år och det hela börjar med Psalm 1 för 1901 och så vidare. Det här är alltså år 2023 och 2024. Vi är snart där och det blir intressant.
 
Och vad som egentligen står i vers 4 ser man när man vet att vattnet står här för hedningarna och arvedelen syftar på Israels land. Och här står alltså att hade Jesus inte räddat dem så hade hedningarna översvämmat landet och Israels land hade förlorats.
 
Det här är intressant att läsa med tanke på dagens spänningar i området och att många i den Islamska värden strävan efter att utplåna Israel. De kommer alltså inte att lyckas och tidpunkten är alltså förmodligen inte långt bort.
 
Jesus kommer snart, jag mycket snart.
 
Karl Håkan
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar