torsdag 31 december 2020

Frälsningen 51, Summering 1, Frälsningen kommer från Gud

 

Frälsningen 51,
Summering 1,
Frälsningen kommer från Gud


Bibelns sista två kapitlen handlar om vår frälsning. Hur fantastisk den är denna frälsning och hur det är Jesus som är centrum, han som är lammet som slaktats och som gett oss förlåtelsen. Från honom utgår välsignelsen. Och han är vår trygghet. Och i honom är vi fullkomliga inför Gud.
 
I Guds frälsning är allt uppenbart men också allt förlåtet. Det är det som är frälsningen och när allt är förlåtet då kan man också vara ärlig. Det är därför den Kristna tron är så fantastisk för att den har förlåtelsen i Jesus, och ett sant och öppet samhälle.
 
Men likafullt innebär inte de här att man kan leva hur som helst. Nej det finns en lag och den är man förväntad att följa. I frälsningen finns både lagen och nåden. Både 10 Guds bud och den fulla förlåtelsen i Jesus. Det är just denna kombination där man med Den Helige Andens hjälp växer i sin tro, som är frälsningen. Och den finns i Jesus.
 
Det här är något som finns för oss alla, nu, att ta emot. Men en gång kommer hela världen att bli frälst, att bli som Gud vill, fyllda av Jesus och hans Ande, Den Helige Ande. En kraft som ger liv.
 
Och här i Upp 21 och 22 kan vi alltså läsa om det här och det beskrivs i bildlik form för det finns inte ord för det. Det mänskliga räcker inte till, men i Jesus finns det ändå.
 
Frälsningen 1, Jesus frälser både Individen och Hela världen
 
Frälsningen, Guds Heliga stad, Guds Jerusalem, Den Himmelska staden. Det finns många titlar som man skulle kunna sätta på de här två sista kapitlen i Bibeln, Upp 21 och 22.
 
Här beskriver Jesus för oss sin frälsning. Hur fantastisk den är. Det är inte vi som ska leva upp till någon sorts fromhet, för att kunna ta oss upp till honom, i hans heliga Himmel, Utan i stället är det han som kommer ner till oss. Kommer ner med sin frälsning, sin försoning, sin frid. Och blir ett med oss, Bor bland oss i sitt enkla tält.
 
Och när vi kommer till honom. Blir ett med Jesus han som är Guds son, då får vi också bli Guds söner av nåd. bli Guds barn, där Gud är vår Fader som leder oss och tar hand om oss. Som en Herde som sköter sina får. Jesus är vår Herde och vi kan tillsammans med David sjunga Psalm 23, Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
 
Ps 23:1 En Psalm, som kom till David. Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
Ps 23:2 Han för mig till de gröna betena, och lägger mig ner vid vatten för att vila.
Ps 23:3 Han förnyar min själ, han leder mig på rättfärdighetens väg, för sitt namns skull.
Ps 23:4 Även om jag vandrar i dödsskuggans dalgång, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din stav och ditt stöd, de tröstar mig.
Ps 23:5 Du arrangerar en måltid mitt framför mina fienders ansikte, du har smort mitt huvud med olja, min bägare blir ständigt fylld.
Ps 23:6 Förvisso skall, gott och trofasthet, följa mig i alla mitt livs dagar och min vila är i Jesu hus i evighet.
 
minJesus: Frälsningen 1, Jesus frälser både Individen och Hela världen
 
Frälsningen 2, Att bli född på nytt
 
När man blir frälst blir man född på nytt. Det är det Jesus säger till Nikodemus i Joh 3, och här i Upp 21 möte vi det också. Här blir hela tillvaron ny. Ny och fräsch. Hela Guds skapelse blir förnyad. Både himlen och Jorden blir som ny.
 
Betyder det här att Jorden ska förintas och en ny jord skapas. Nej men här händer samma sak som när man blir frälst. Fast man har kvar sin gamla kropp så är ändå allt som nytt. Ja det är ett nytt liv man lever. Man ser på livet med nya ögon. Och det är Jesus som gör det här.
 
Och här ska alltså inte bara individen uppleva det här utan hela skapelsen ska bli född på nytt. Bli som Gud vill ha den.
 
Upp 21:1. Och jag ser en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] himmel [Guds boning, stjärnhimmel] och en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] jord [mark, land], ty den tidigare himlen [Guds boning, stjärnhimmel] och den tidigare jorden [marken, landet] är passerad [är försvunnen] och havet [sjön] finns inte mer.
 
minJesus: Frälsningen 2, Att bli född på nytt
 
Frälsningen 3, Hedningarna finns inte mer
 
Havet det står för Hedningarna. När allt började en gång så var det bara hav, vatten. Allt var Hednavärlden, Men Guds Ande var där och Gud tände ljuset.
 
Och vi ser hur Gud på den 3:e dagen skapade marken och där kom livet. Så är det. Guds liv finns på land, den fasta klippan. Jesus
är vår fasta klipp
 
Och här ser vi nu att Havet är borta. Nu finns bara Jesu fasta klippa kvar. Den fasta grunden.
 
Upp 21:1. Och jag ser en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] himmel [Guds boning, stjärnhimmel] och en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] jord [mark, land], ty den tidigare himlen [Guds boning, stjärnhimmel] och den tidigare jorden [marken, landet] är passerad [är försvunnen] och havet [sjön] finns inte mer.
 
minJesus: Frälsningen 3, Hedningarna finns inte mer
 
Frälsningen 4, Fredsstaden, Fridsstaden
 
Det Gud skapar är unikt. Det är Heligt, Där är den verkliga friden, den verkliga Freden, Guds fred och frid och det är det som är i det nya Jerusalem, Fredsstaden som kommer från Gud. Den Heliga Staden.
 
Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
 
minJesus: Frälsningen 4, Fredsstaden, Fridsstaden
 
Frälsningen 5, Fredsstaden kommer från Gud
 
Här ser vi frälsningen och den kommer från Gud, Frän Himlen. Det var så Jesus kom, han kom från Gud. Och han gav oss frälsningen.
 
I alla andra religioner är det vi som ska svara upp till Guds krav, Men här är det Gud som gör det. Det är hans skapelse i oss. Frälsningen kommer från Gud, inte från oss själva.
 
Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
 
minJesus: Frälsningen 5, Fredsstaden kommer från Gud
 
Frälsningen 6, Guds frälsning är fantastisk
 
Guds frälsning är fantastisk, Bibeln får ta till med det mest vackra den kan tänka sig för att beskriva det och det är en Brud, en Brud som är smyckad till bröllop.
 
Men i verkligheten finns inte ord för det fantastiska som ligger i frälsningen.
 
Och det är vi, Guds församling, som kommer att få vara Jesu brud, genom frälsningen i Jesus. Och det gäller inte bara individen utan hela världen när vi kommer hit en gång.
 
Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
 
minJesus: Frälsningen 6, Guds frälsning är fantastisk
 
Frälsningen 7, Gud är hos oss
 
Gud är här. Det är det som är Frälsning. Gud är inte långt bort och enbart ställer krav på oss. Nej han har kommit till oss och bor hos oss.
 
Det är så man ska ha det som frälst. Man ska ha Gud i sitt hjärta. Jesus ska vara i oss. Hans Ande ska fylla oss och leda oss. Vi ska vara ett med Gud. Det är det som är Frälsningen.
 
Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
 
minJesus: Frälsningen 7, Gud är hos oss
 
Frälsningen 8, Vi är Guds och Jesus är vår Gud
 
De här två sakerna hänger ihop. Ska man tillhöra Gud och hans folk ja då får man inte ha andra Gudar. Jesus ska vara vår enda Gud.
 
Här känner vi igen första Budet. Och för att tillhöra Jesus ska man följa buden. Även om man levar under nåden och har förlåtelse för sina misstag så ska buden vara där.
 
Och det är Guds Bud, Jesu ord och undervisning man ska följa.
 
Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
 
minJesus: Frälsningen 8, Vi är Guds och Jesus är vår Gud
 
Karl Håkan
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar