fredag 18 december 2020

Frälsningen 43, Följ Jesus

 

Frälsningen 43,
Följ Jesus


 
I frälsningen finns en enorm välsignelse, men för att få del av den måste man bli Jesu lärjunge, gå Jesu väg. Följa hans befallningar. Då får man del av det Eviga livet och då får man del i all fantastisk välsignelse som finns i Guds stad, Det himmelska Jerusalem.
 
Upp 22:14. Välsignade är de som gör hans befallningar [(annan grundtext:) som tvättar sina kläder], för rätten till livets träd skall vara deras, och de skall komma in genom portarna till staden.
 
Det är Jesu vilja som gäller i Guds stad, Guds Jerusalem. Det är från Jesus som ljuset kommer. Det är från Jesus som välsignelsens flod kommer.
 
I Guds stad gäller sanningen. Lögnare får inte komma in där. Guds stad är gjort i genomskinligt Guld. Allt är uppenbart och bara den som har sin sak klar med Jesus klarar av att leva i detta starka ljus av sanning.
 
Och att det är Jesu ord som ska styra världen det ser vi i Psalm 2.
 
Ps 2:1. Varför är hedningarna rasande och folk larmar om det värdelösa.
Ps 2:2. Jordens konungar reser sig och furstarna rådslår tillsammans, på grund av [mot] Jesus [Jashve] och på grund av [mot] Messias [en smord].
Ps 2:3. Låt oss slita av deras band och låt oss kasta av oss deras rep.
Ps 2:4. Min Herre sitter i himmelen, han skrattar, han förlöjligar dem.
Ps 2:5. Då talar han till dem i ilska och i sin vrede skakar han om [ansätter han] dem.
Ps 2:6. För jag har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.
Ps 2:7. Jag förkunnar Guds beslut, Jesus [Jashve], säger han, är min son, den jag födde dig den dagen.
Ps 2:8. Begär från mig, och jag ger dig hedningarna [folken] som din arvedel [besittning] och din egendom intill jordens ändar.
Ps 2:9. Du slår sönder dem med järn stav, som formade saker krossar du dem.
Ps 2:10. Och nu konungar, i hans förstånd hans fostran [tuktan], led jorden.
Ps 2:11. Tjäna Jesus [Jashve] så att man ser det [i vördnad, i rädsla] och gläd er så att ni skakar [skälver, genomilas].
Ps 2:12. Beväpna dig med [Brinn för] renhet [sonen, arvtagaren, den älskade], vänd om från vrede [så att han inte är rasande], så att ni [och] inte går förlorade, för han brinner nästan som vore det med raseri, lycklig du som helt förtröstar på [har sin tillflykt till, hoppas på] honom.
 
Här i vers 10 och 11 läser vi just att det är i Jesu fostran i hans förstånd som jorden ska ledas. Det är Jesus vi ska tjäna.
 
Karl Håkan
 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar