lördag 1 januari 2022

220101 Ett Bibelord för Nyårsdagen

 
220101 
Ett Bibelord för Nyårsdagen


 
Idag föreslår ajg att vi går vidare och läser Bibelns sista kapitel som är en fortstätning på det kapitel som vi läste i går.
 
 
Upp 22:1. Och han visar mig en ren flod, med livets vatten, skinande [klart] som kristall, som kommer från Guds och Lammets tron.
Upp 22:2. I mitten med dess gata [torg] och floden på båda sidor, är livets träd, som ger 12 skördar, för det ger sin frukt varje månad, och trädets blad är till folkens omsorg [vård, helande].
Upp 22:3. Och ingen förbannelse [plåga] skall vara mer, och Guds och Lammets tron skall stå i den, och hans tjänare skall tjäna honom.
Upp 22:4. Och de skall se hans ansikte och hans namn på sina pannor.
Upp 22:5. Och där skall inte vara natt. Och de har inte behov av någon lampa eller solens ljus, för Jesus [Herren] Gud lyser över [på, åt] dem och de skall regera i evigheters evigheter.
Upp 22:6. Och han säger till mig: Dessa ord är tillförlitliga och sanna, och Jesus [Herren] de heliga profeternas Gud, sänder sina änglar [budbärare] för att visa sina tjänare det som snart skall ske [är nödvändigt att ske utan fördröjning].
Upp 22:7. Se, jag kommer snart [plötsligt], välsignad är den som tar vara på profetians ord, i den här boken.
Upp 22:8. Och jag Johannes, som ser och hör det här, faller ner, när jag ser och hör, för att tillbe framför ängelns [budbärarens] fötter, han som visade mig det här.
Upp 22:9. Men han säger till mig: Se upp, gör inte så. För jag är din medtjänare och dina bröders profeternas och deras som bevarar skriftens [bokens] ord. Det är Gud du skall tillbe.
Upp 22:10. Och han säger till mig: Försegla inte den här bokens profetias ord, för tiden är nära.
Upp 22:11. Den som är skyldig skall göras mera skyldig, den som orenar skall fortsätta orena, den rättfärdige skall fortsätta att göra rätt, och den helige skall fortsätta helga sig.
Upp 22:12. Och se jag kommer snart och för att ge min lön, från mig till en var, såsom hans gärning [arbete] är.
Upp 22:13. Jag är Alfa och Omega, början och slut [resultat], den förste och den siste.
Upp 22:14. Välsignade är de som gör hans befallningar [(annan grundtext:) som tvättar sina kläder], för rätten till livets träd skall vara deras, och de skall komma in genom portarna till staden.
Upp 22:15. Men utanför är hundarna [de onda och orena människorna] och trollkarlarna [förgiftarna] och horkarlarna [de manliga prostituerade, de otuktiga] och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar och som nyttjar lögn.
Upp 22:16. Jag Jesus har sänt [sänder] min ängel [sändebud] för att vittna om detta för er i församlingen. Jag är Davids rot och stam, den strålande morgon stjärnan.
Upp 22:17. Och anden och bruden säger: Kom. Och den som hör säger kom, och den som törstar kommer, och den som vill, mottar livets vatten fritt [gratis].
Upp 22:18. Jag intygar för en var som hör dessa ord i denna profetias bok, om någon lägger till något till detta, skall Gud på honom lägga till de plågorna som skrivits om i denna bok.
Upp 22:19. Och om någon tar bort från denna boks profetias ord, skall Gud ta bort hans del från livets bok och från den heliga staden som skrivits om i denna bok.
Upp 22:20. Han som intygar det här säger: Ja jag kommer snart, Amen. Ja kom Herre Jesus.
Upp 22:21. Vår Herres [Jesu, Jashve], Jesu [Frälsares] Kristi [Messias, den Smordes] nåd [glädje, gåva] vare med er alla, Amen [sant, fast].
 
I översättning av
 
Karl Håkan
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar