måndag 3 januari 2022

220103 Ett Bibelord för Tredjedag nyår

220103 
Ett Bibelord för Tredjedag nyår
 

Som läsning för Tredje dag Nyår kan vi gå vidare och titta på Psalmerna som följer. Vi sa ju att Ps 122 motsvarar år 2022 och i konsekvens till det kommer alltså 123 och 124 och 125 att motsvara de år som följer.
 
Vi sa ju vidare att det låter, när vi läste Ps 123, som vi står inför något stort med fred etc som ska komma, och låt oss då titta på de olika åren och se vad det kanske är som kommer. Under förutsättningar att de här Psalmerna motsvarar det som kommer att hända motsvarande år. Vi får se.
 
 Och ytterligare bibelord som visar vad som ska komma är ju Upp 19:20 och även sista delen av Hes 39 och låt oss ta med dem också.
 
Ps 123:1. En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2. Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3. Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förstörelse [förakt, skam].
Ps 123:4. Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de högdragnas [stoltas] fördärvande [hån].
 
Ps 124:1. En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3. Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4. Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5. Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6. Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7. Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8. Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].
 
Ps 125:1. En vallfartssång. Den som har sin tillflykt i Jesus [Jashve] han är som Sions berg. Det vacklar inte det är fast för evigt.
Ps 125:2. Jerusalem har berg runt omkring sig och Jesus [Jashve] är runtomkring sitt folk från nu och i evigheters evigheter.
Ps 125:3. De Gudlösas [ondskans] spira ska inte vila över de rättfärdigas del, för att inte de rättfärdiga må hamna i ondskans händer.
Ps 125:4. Jesus [Jashve] stärker [förbättrar] de goda, och de rättrådiga i deras hjärtan.
<Alt> Jesus helgar till godhet och till rättrådighet i deras hjärtan.
Ps 125:5. Och de som är ur kurs på sina avvägar, ska Jesus [Jashve] gå iväg med, för de onda gärningarna. Fred [Frid] över Israel.

Här kan vi se hur efter ett år av prövning, alltså 2023 (Ps 123) så har Israels befrielse kommit 2024 (Ps 124) och Jesu seger.
 
Vi kan också läsa om Jesus seger i Upp 19:20 hur Jesus besegrar 2 av de onda andar som just nu försöker ta över världen, det är dels det som kallas för Globalisterna och som arbetar med regeringar etc. och med hjälp av de kända injektionerna i armen försöker göra folk beroende av dem för att förslava världen enligt den princip som Vilddjuren alltid gjort i de beskrivningar av såda Regimer som finns i Bibeln.
 
Och den andra onda ande som Jesus besegrar är Islam som växt sig starkare och starkare de senaste åren. En religion som förnekar Jesus som frälsaren och tar ifrån honom hans Gudomlighet.
 
Båda de här onda Andarna kastas i sjön som brinner med Svavel. Ett tillstånd som vi kan konstatera att Hitler faktiskt redan har hamnat i och som visar den väldigt fördömande och negativa tillstånd som alltså kommer att drabba också de här två onda Andarna Globalisterna och Islam.
 
Upp 19:20. Och vilddjuret grips och med honom den falske profeten [lögnprofeten], han som åstadkommer tecken inför honom, med vilka han bedrar dem som mottagit vilddjurets märke [prägling, kännetecken] och som dyrkar [avgudar, älskar] hans bild, de två kastas levande i eld sjön som brinner med svavel.
 
Och om vi vill läsa en annan version om hur det går för Israel så kan vi läsa i Hes 39
 
Hes 39:21 Och jag lägger min härlighet i hedningarna [folken] och alla hedningar [folk] ser att det är mitt sätt [min dom, min mening, min rätt] som jag förverkligat och min kraft [hand] som jag lagt [gjort] i [på] dem.
Hes 39:22 Och Israels* folk [hus] förstår, att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], från den dagen och därefter.
{* Israel= Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud}
Hes 39:23 Och det vet [förstår] hedningarna [folken], för Israels folk [hus] uppenbarade sin synd, att de förrått mig, så att jag dolde mitt ansikte för dem, och så att jag gav dem i deras fienders [prövningens] hand och de föll alla för svärd.
Hes 39:24 I likhet med deras ruttenhet [ohederlighet] och som deras synd gjorde jag mot dem, och jag dolde mitt ansikte för dem.
Hes 39:25 Men säger Herren Jesus [Jashve]: Nu tar jag tillbaka Jakobs [den lögnaktige, hälfångaren, ersättaren] exil och jag förbarmar mig över hela Israels folk [hus] och jag nitälskar för mitt heliga namn.
Hes 39:26 Och de förlåts det de skämts över och all deras synd som fört dem bort från mig, i det de återvänder till sin mark med trygghet och utan bävan.
Hes 39:27 I det jag återför dem från folken och jag samlar dem från deras fienders land och jag helgas i dem, inför många hedningars [folks] ögon.
Hes 39:28 Och de vet att jag är Jesus Guds son [Jashve Gud], i det jag uppenbarar dem för hedningarna [folken], och jag samlar in dem på deras mark och jag lämnar dem inte, för de skall vara där [för deras namn].
Hes 39:29 Och inte mera låter jag dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min ande över Israels folk [hus], säger Herren Jesus [Jashve].
 
 
Här kan vi se hur Jesus alltid ska vara hos Israel i alla framtid och skall aldrig överge dem mera. Det är alltså en väldigt ljus framtid Israel har och också Hedningarna får del av den här välsignelsen. Och det här är alltså något som kommer att hända mycket snart enligt de Psalmer som vi läste.
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar