lördag 22 januari 2022

Jesu ord om änden 28, Himmelen och Jorden ska förgås, och förnyas

Jesu ord om änden 28,
Himmelen och Jorden ska förgås, och förnyas
 

Det finns ett annat ord som vi kan titta på och som också talar om att Himmel och Jord förgås, men här blir allt också helt nytt, En förnyad himmel och Jord och det ordet möter vi i Upp 21.
 
Mat 24:35. Himmelen och Jorden [värden] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
Mat 24:36. Och om den dagen och den timmen [stunden] vet ingen, inte ens änglarna [budbärarna] i himlen [skyn], ingen utan bara min fader [far].
 
Mark 13:31. Himmelen och Jorden [värden] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
Mark 13:32. Och om den dagen och den timmen [stunden] vet ingen, inte ens änglarna [budbärarna] i himlen [skyn], inte heller sonen, ingen utom [om inte] fadern [far].
 
Luk 21:33. Himmelen och Jorden [världen] de kommer att vara förbipasserade [passera, förgås] men mina ord kommer aldrig någonsin att vara passé [har ingen ende, kommer aldrig någonsin att vara förbipasserade].
 
Här har vi Upp 21 de första versarna och de visar just hur det är Guds ord och Guds styre som tar över.
 
Upp 21:1. Och jag ser en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] himmel [Guds boning, stjärnhimmel] och en ny [fräsch, frisk, kvalitativt ny] jord [mark, land], ty den tidigare himlen [Guds boning, stjärnhimmel] och den tidigare jorden [marken, landet] är passerad [är försvunnen] och havet [sjön] finns inte mer.
Upp 21:2. Och jag Johannes ser den helga staden, det nya Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], som kommer ner från Gud, från himlen [Guds boning, stjärnhimlen], förberedd såsom en brud utsmyckad för sin man.
Upp 21:3. Och jag hör en väldig röst från himlen som säger: Se Guds tabernakel [tält, boning] är bland människorna och han skall bo [tälta] bland dem. Och de skall vara hans folk och han skall vara guden bland dem, deras Gud.
Upp 21:4. Och Gud skall utplåna varje tår från deras ögon, och döden skall inte vara mera eller sorg eller gråt eller plåga [möda] skall vara mer, för det som varit är borta.
Upp 21:5. Och han som sitter på tronen säger: Se jag gör allting nytt [fräscht, friskt, kvalitativt nytt]. Och han säger till mig: Skriv att dessa ord är sanna och tillförlitliga.
Upp 21:6. Och han säger: Det är gjort [har blivit till, har fötts]. Jag är Alfa och Omega, början och slutet [resultatet]. Åt den som törstar skall jag ge från källan med livets vatten, fritt [gratis].
Upp 21:7. Den som segrar skall ärva [få] allt och jag skall vara Gud för honom och han skall vara min son [sonen till mig].
Upp 21:8. Men åt, fega [försagda] och otroende [hedningar] och anstötliga och mördare och hor karlar [manliga prostituerade, otuktiga] och troll karlar och avgudadyrkare [idol dyrkare] och alla som är falska [lögnaktiga, vilseledande], är deras del i sjön som brinner med eld och svavel. Det är den andra döden.
 
Jesu ord och vilja ska ta över det är det som kommer . Han är segraren och det kommer att vara hans värld som kommer.
 
Det här är ett hopp, ja en förvissning som vi som kristna får ha med oss i vår tid där allt ser så förvirrat ut och vi kan se hur onda andar tar över mer och mer. Men det är just nu, Jesus kommer att segra, ja han har redan segrat, och hans seger kommer att uppenbaras när han kommer igen och det är mycket snart.
 
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar