onsdag 26 januari 2022

Jesu ord om änden 32 , Jesus är vår Herde

Jesu ord om änden 32 , 
Jesus är vår Herde
 

Ett bra sätt att se på det tillstånd som Jesus vill att vi ska vara i är att se Jesus som vår Herde och då kan vi läsa den 23 Psalmen, där vi verkligen får möta Jesus som vår Herde.
 
Luk 21:36. Var vakna och be hela tiden så att ni då skall anses ha rätt [värdiga, passande, förtjänta] att slippa allt detta som är planerat att hända och att ni skall få stå intill [framför] människosonen [Adams son].
 
Här har vi den 23 Psalmen:
 
Ps 23:1 En Psalm, som kom till David. Jesus är min herde, mig fattas ingenting.
Ps 23:2 Han för mig till de gröna betena, och lägger mig ner vid vatten för att vila.
Ps 23:3 Han förnyar min själ, han leder mig på rättfärdighetens väg, för sitt namns skull.
Ps 23:4 Även om jag vandrar i dödsskuggans dalgång, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din stav och ditt stöd, de tröstar mig.
Ps 23:5 Du arrangerar en måltid mitt framför mina fienders ansikte, du har smort mitt huvud med olja, min bägare blir ständigt fylld.
Ps 23:6 Förvisso skall, gott och trofasthet, följa mig i alla mitt livs dagar och min vila är i Jesu hus i evighet.
 
Det är när vi ser Jeseus som vår Herde som det fungerar som Gud vill att det ska göra.
 
Karl Håkan
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar