måndag 10 januari 2022

Jesu ord om änden 16 Var vaken

Jesu ord om änden 16   
Var vaken
 

Vi ska inte bara be utan vi ska också vara vakna. Vad  betyder det att vara vaken. Jo det är att se vad som händer. Att förstå var vi är i tiden och att kunna reagera.
 
Göra det som Jesus vill. Gå på Jesu väg också i denna slingriga tid full av lur och förförelse. Då måste man extra mycket vara vaken
 
Mat 24:42. Var därför vakna eftersom ni inte vet vilken timme som er Jesus [Herre, Jashve] kommer.
 
Mark 13:32. Och om den dagen och den timmen [stunden] vet ingen, inte ens änglarna [budbärarna] i himlen [skyn], inte heller sonen, ingen utom [om inte] fadern [far].
Mark 13:33. Se, var vakna [vaka] och be, för ni vet inte när det är tid.
 
Luk 21:36. Var vakna och be hela tiden så att ni då skall anses ha rätt [värdiga, passande, förtjänta] att slippa allt detta som är planerat att hända och att ni skall få stå intill [framför] människosonen [Adams son].
 
En sovande människa kan man överraska och göra saker med utan att vederbörande hinner förstå och reagera. Och ibland upplever man dagens kyrkor som vore de just sovande. De förstår ofta inte vad det som händer i världen kommer att leda till. Det är som vore de blinda och det är man ju när man sover. Man ser inte vad som händer utan man är i en drömvärld.
 
Och genom att bara se de officiella nyheterna och inte se på alternativa  medierna så får man just denna lur bild, denna bild där allt ser bra ut fast det inte är det. Ska man se sanningen måste man också titta på alternativa nyheter som idag ofta just sänder sanningen. 
 
Och är det, sovande större delen av Kristenheten är idag. I en drömvärld där allt bara är bra. Medan Djävulen är igång och lurar hela Kyrkan utan att man förstår och ser det. Och här kan vi citera ur brevet till Laodicea som just beskriver den här förvridna kyrkan. Ja hela det förvridna samhälle vi lever i idag.
 
Upp 3:14. Och skriv till Laodiceernas församlings ängel [budbärare]. Han som är Amen, det pålitliga och sanna vittnet, begynnelsen på Guds skapelse, säger:
Upp 3:15. Jag vet ditt handlande [arbete, slit], att du inte är kall och inte heller varm, jag skulle önska att du vore kall eller varm.
Upp 3:16. Således eftersom du är ljum och inte kall och inte heller varm, vill jag spy ut dig ur min mun.
Upp 3:17. Eftersom du säger att jag är rik och jag har välstånd och ingen saknad har jag. Och du vet inte att du är eländig [prövad, lidande] och ömklig [eländig, beklagansvärd] och fattig och blind och naken.
Upp 3:18. Jag råder dig att köpa hos mig guld renat i eld, så att du blir rik, och vita [skinande] kläder för att klä dig, så att inte din nakenhets skam [vanära, smuts, korrumperade] syns, och ögonsalva till att salva in dina ögon så att du kan [för du skall] se.
Upp 3:19. Alla som jag älskar, tillrättavisar [varnar] jag och fostrar [lär upp, agar], var alltså ivrig och ändra dig [omvänd dig].
Upp 3:20. Se jag har ställt mig vid dörren och bankar, om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in hos honom och äta middag [fest måltid] med honom och han med mig.
Upp 3:21. Den som segrar han skall få sitta med mig på min tron, som jag också sitter med min fader på hans tron.
Upp 3:22. Den som har öra han hör vad anden säger till församlingarna.
 
 
Vakna det är Jesu uppmaning i denna sena tid och se vad som faktiskt är på gång.
 
 
Karl Håkan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar