tisdag 5 september 2017

Ändetiden 190,
Jesus trampar Vinpressen i Vrede



Jesus trampar Vinpressen i Vrede. Det är Guds Vrede vi får se. Och det är våldsamt. För När goda ord inte fungerar då får Gud ta i. Och då blir det inte roligt.

Jes 63:3.  Jag trampade ensam, och inga av dina människor från folken fanns, och jag har gått fram i min ilska, och jag har trampat ner dem i min vrede, och deras blod [druvsaft] sprutade på mina kläder och alla mina kläder är nersölade [lösköpta].


Endast Jesus kan utföra frälsningsverket, det är han som skall döma, och vi ser här hur alla skall vända ryggen till Jesu plan, hur inget folk skall ställa upp på Israels sida, men Jesus har kraft att genomför sin plan ändå.

Jes 63:4.  För i min vilja är hämndens dag, och förlossningens år [mitt år för att leverera] har börjat,
Jes 63:5.  Och jag brydde mig [tittade efter] och ingen hjälp, och jag var öppen mot [undrade över] dem, och inget stöd, men min styrka frälste mig, och min vrede var mitt stöd.

Jesus ger alltid ett tillfälle för nåd. Ett tillfälle för omvändelse. Men när det inte fungerar då kommer domen.

Jesu dag innehåller både hämnd och förlossning, det beror på vilken sida man står på.

Och åter inge känner vi igen oss. Vi ser hur Guds vrede går fram där man förnekar Jesus och hur Gud välsignar där man tar emot Jesus. Och vi ser också hur det verkar vara på ett speciellt sätt idag. Ondskan går fram mer än någonsin, men också Guds Vrede över dem som är emot syns kraftigt idag.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar